IT-skandalen växer

Sommarregeringen. Sista kvällen med gänget?

Sommarregeringen. Sista kvällen med gänget?

Foto: Erik Simander/TT

LEDARE2017-07-21 16:20
Detta är en ledare. Correns ledarsida är borgerlig. Tidningen står fri och obunden från alla partier.

När du läser den här texten är den med all sannolikhet inaktuell. IT-skandalen på Transportstyrelsen väller fram i sådan fart att det knappt är möjligt att hänga med och notera allt. Klart är att det är en säkerhetspolitisk skandal av enorma proportioner. Ännu vet vi inte om det känsliga materialet som hamnat i IBM:s händer läckt vidare därifrån, men potentiellt ser vi en katastrof större än både Bergling och Wennerström.

Bara på ett dygn har så mycket information adderats att Anna Johansson knappast ensam kan lastas för skandalen. Även mot Anders Ygeman borde ett misstroende riktas och sedan står statsministern på tur, beroende på vad som framkommer i KU- och Säpoförhör.

Sedan i går har ett flertal nya uppgifter tillkommit. Transportstyrelsens fullt medvetna lagbrott, där man helt enkelt struntade i att konsultera myndighetens chefjurist och där chefer tvingade anställda ge icke säkerhetskollad personal tillgång till sekretessbelagd information, har nu avslöjats ge ännu större konsekvenser. Hela det militära fordonsregistret har läckt. Försvarsmakten, Försvarets materielverks och Försvarets radioanstalts samtliga fordon har funnits i de register som låg öppet tillgängliga för tekniker i utlandet. Adresserna till samtliga svenska stridspiloter finns också tillgängligt och var inte ens krypterat.

Polisen belastningsregister har också läckt. Alltså all information om vilka personer som är dömda för brott, fått strafföreläggande eller andra domar. Även Polisens misstankeregister har läckt. Det är ett ännu hemligare register än belastningsregistret eftersom det innehåller uppgifter om personer som bara är misstänkta för brott och som kanske inte ens själva känner till det.

Svenska myndigheters egna, krypterade kommunikationssystem SGSI ingår också i det läckta materialet. I detta skickas information till utländska myndigheter och 34 svenska myndigheter är med i systemet, däribland Myndigheten för samhällsskydd och beredskap. Detta system får bara svenska medborgare som genomgått en särskild utbildning hos Försvarsmakten hantera. Men Transportstyrelsen har alltså tvingat sina egna anställda att ge behörighet till personer som inte genomgått någon säkerhetsprövning alls.

I dag lämnar Anna Johansson dubbla besked om vad hon kände till. Hon har dels sagt att hon fått informationen den 9 januari i år och därefter agerat direkt. Hennes tjänstemän ska ha haft informationen ett år tidigare men inte informerat sin chef. Så antingen ljuger Johansson eller så har hennes medarbetare inget förtroende för henne. Oavsett vilket kan hon inte sitta kvar. Anders Ygeman däremot, står fast vid att han känt till skandalen sedan Säpo inledde sin förundersökning, vilket alltså var i januari 2016, men tydligen inte informerat Anna Johansson. För detta måste även naturligtvis han avgå. Är det så att Anders Ygeman informerat statsminister Stefan Löfven och han inte agerat måste också Stefan Löfven avgå.

Detta är det enda som kan ursäkta oppositionens brist på agerande. Att de i stället för att rikta misstroende mot Ygeman och Johansson planerar att göra det mot Löfven och därmed fälla regeringen.