Statsminister Ulf Kristersson (M) vill att 15-årsgränsen för EPA ska behållas. Därmed tar han strid mot EU-parlamentets beslut om att höja åldersgränsen till 16 år för att få köra A-traktor.
Regeringens ställningstagande är rätt. På kontinenten begriper de knappast vilken frihetsmaskin som A-traktorn är. Och det är inte så konstigt.
Sverige ser ut på ett annat sätt än många andra EU-länder. På kontinenten är avstånden små och människor bor i regel tätt. Klimatet är mildare än här. Det skapar andra rörelsemönster och underlag för kollektivtrafik än på svenska landsbygder.
I Sverige är avstånden stora. Vintrarna smällkalla och becksvarta. Östgötatrafikens linjetrafik är alltmer koncentrerad till vissa stråk. Det gör att många unga bosatta utanför städerna och med långt till en busshållplats är beroende av antingen någon äldre som kan skjutsa eller en egen maskin om de vill ta sig någonstans.
För många familjer löser A-traktorn vardagens svårigheter. Föräldrar behöver inte ständigt skjutsa till fritidsaktiviteter. Tjejen som ska till stallet behöver inte bli beroende av den äldre pojkvännen för att få skjuts. Och den 15-åriga killen som annars skulle fastna framför datorn kommer ut och träffar andra.
Det går därmed att anta att A-traktorn visar många unga att en tillvaro som ung på landsbygden inte behöver vara isolerad. Det lär i sin tur göra dem mer benägna att själva bo, verka och bilda familj i bygden. Något som bidrar till det övergripande politiska målet om att hela landet ska leva.
Samtidigt är A-traktorn inte längre ett renodlat landsbygdsfenomen. Och den här växande popularitet lär bidra till att många unga tidigt skaffar sig ett arbete på lov och kvällar – alltför att kunna finansiera köpet av sin egen EPA. På det sättet bidrar dragningen till den stundtals oborstade EPA-kulturen till arbetsamhet och sparsamhet. Bakom EPA-dunket finns en oväntad strävsamhet.
Nya regler från EU lär inte heller falla i god jord bland alla unga som drömmer om en A-traktor. Snarare framstår frågan som upplagd att exploateras av EU-kritiska röster inför årets EU-val. Det är högst olyckligt, särskilt eftersom vi behöver ett enat Europa i de osäkra tider som vi befinner oss i.
Samtidigt ska det inte stickas under stolen med att det finns uppenbara problem kring A-traktorer. I takt med att de har blivit fler och 2+1-vägarna har blivit allt vanligare kan A-traktorer orsaka betydande trafikstörningar på viktiga vägar där det går mycket kollektivtrafik. Ett sådant exempel är väg 23 mellan Linköping och Kisa. På den typen av större vägar finns skäl att fråga sig om A-traktorer ska få gå. Det vore rimligt att överväga om det förbud som finns på motorvägar för A-traktorer även bör gälla 2+1-vägar där bussen går ofta.
Tuffare körkortsprov för A-traktor, som EU-parlamentet vill ha, framstår även det som inte helt utan poänger. För ju yngre som ska släppas ut i trafiken ju viktigare framstår det med en gedigen utbildning. I Sverige har också säkerhetskraven för A-traktorer varit hopplöst eftersatta. Fram tills för ett halvår sedan saknades krav på bilbälte. Det är som om nollvisionen inte har gällt unga A-traktorförare.
Att fortsätta skärpa säkerheten kring A-traktorer är välkommet. Men en höjd åldersgränsen för A-traktor, som EU-parlamentet föreslår, bör däremot motarbetas av regeringen.
Låt frihetsmaskinen fortsätta att rulla på de flesta vägar.