Hemligheten bakom en framgångsrik entreprenör

Företagsklimatet är centralt, sa distanshandelns pionjär.

Postorderföretaget Ellos 1997, grundat i en nedlagd mjölkaffär på 40-talet av entreprenören Olle Blomqvist.

Postorderföretaget Ellos 1997, grundat i en nedlagd mjölkaffär på 40-talet av entreprenören Olle Blomqvist.

Foto: LEIF R JANSSON 50020

Ledare2020-09-23 19:03
Detta är en ledare. Correns ledarsida är borgerlig. Tidningen står fri och obunden från alla partier.

Nätshoppingen slår rekord. Under årets andra kvartal ökade tillväxten med närmare 50 procent! Coronapandemin har påskyndat den digitala strukturomvandlingen av konsumentmarknaden i flygande fläng. Distanshandel må vara framtidens melodi. Men fenomenet i sig är förstås inget nytt. 

Jag hade i 2000-talets början förmånen att möta en av branschens stora pionjärer under den analoga eran: postorderkungen Olle Blomqvist (1928-2016). 

Han startade företaget Ellos i en gammal mjölkaffär i Borås 1947. Två decennier senare omsatte bolaget 100 miljoner kronor. Det är mycket tack vare Olle och Ellos som Boråsregionen kunnat utvecklas till dagens dynamiska nav för den svenska e-handeln. 

Vad är hemligheten bakom ett framgångsrikt entreprenörskap? Jag ställde givetvis frågan till Olle. Han blev inte svaret skyldigt. 

Precis som vissa människor har en särskild talang för musik eller matematik, har andra ett medfött sinne för den där kreativa, affärsinriktade skaparviljan som utmärker varje entreprenör av rang. Pengar är sällan främsta drivkraft. Utan snarare glädjen i och lusten att omvandla idéer till lönande verksamheter. 

Man måste också genuint gilla människor. Vara intresserad av andra och förstå deras behov. Rätt medarbetare är ofta avgörande för om företaget ska lyfta eller inte. Men centralt är också ett vitalt omgivande företagsväldigt klimat, underströk den legendariske Ellosgrundaren.

Olle, som ursprungligen kom från Växjö, berättade om 40-talets Borås där det sjöd av aktivitet och småföretagande i källarlokaler överallt. Stan andades möjligheter och positiv energi. Det gav en oskattbar, välkomnande uppmuntran till att våga pröva de egna vingarnas kraft. 

Men om en ung entreprenörstalang, likt Olle Blomqvist då, istället idag kommit till vårt hörn av landet – vilka förutsättningar hade vi kunnat erbjuda? Linköping har många fina sidor. Dock är inte företagsklimatet det mest attraktiva, om de lokala företagarna själva får säga sitt. 

2014 rankades Linköping på 34:e plats bland Sveriges 290 kommuner i Svenskt Näringslivs årliga attitydundersökning. Därefter började ett oroande ras, som i fjol slutade på den skämmigt mediokra placeringen 149. Nu tycks dock friskare vindar blåsa. 

Linköping har i årets undersökning brutit kräftgången och ryckt upp sig till 113:e plats. Fortfarande inget guldläge att skryta högt om. Men onekligen ett lovande betyg på det reformarbete som den borgerliga alliansen i stadshuset bedriver. 

Ska goda, innovativa idéer landa och bära frukt i Östergötland måste företagsklimatet stärkas och vårdas. Borås får ursäkta. Det är här som den naturliga hemvisten för vår tids Blomqvistar ska vara, tycker jag.