Ge ungdomen större frihet

Höj hastigheten för A-traktorer.

A-traktorer borde tillåts köra snabbare.

A-traktorer borde tillåts köra snabbare.

Foto: Gunnel Ekman

Ledare2021-05-31 06:14
Detta är en ledare. Correns ledarsida är borgerlig. Tidningen står fri och obunden från alla partier.

Alla som har kört bil på en landsväg har förr eller senare stött på dem. Och svurit över dem. Bilarna som ser ut som en riktig bil bortsett från den där triangeln på bakluckan. A-traktorerna som bara får framföras i 30 kilometer i timmen. Var och en med en lång rad bilar i slingrande kö bakom sig. Och det är inte det enda argumentet för att höja hastighetsgränsen.

Är man 15–17 år och har långt till skolan, fritidsaktiviteterna eller vännerna, så finns det få alternativ att välja på om kollektivtrafiken är otillräcklig eller obefintlig. Att förlita sig på sina föräldrars goda vilja att agera privatchaufför har sina uppenbara begränsningar. Därmed återstår ett eget fordon. Mopedbilar och A-traktorer har sett ett uppsving de senaste fem åren, men det finns en väsentlig skillnad dem emellan. Hastigheten.

En mopedbil får köra 45 kilometer i timmen, medan en A-traktor, som är en ombyggd bil där högsta hastigheten begränsats, endast får framföras i 30 kilometer i timmen. Hastighetsbegränsningen borde höjas till 45 även för A-traktorer.

Båda fordonstyperna får framföras av ungdomar men körkortskraven skiljer sig åt. För mopedbil krävs ett mopedkort klass I, som man kan ta från 15-års ålder. Kortet ger även möjlighet att köra A-traktor. Ett traktorkort, som man kan ta från 16-års ålder, gäller däremot bara för A-traktor. När många kör fordon i yngre år, blir övergången till ett B-körkort och en riktig bil också lättare.

Riksdagen har framhävt trafiksäkerhetsmålet som anledning att avslå de motioner om höjd hastighetsbegränsning som inkommit från enskilda riksdagsledamöter från S, C och M samt kommittémotionerna från KD och SD. Man ansåg att det var större risk för andra i trafiken om ungdomen framförde en A-traktor i 45 kilometer i timmen. Det är att bortse från att säkerheten för föraren är större i en A-traktor.

Mopedbilen verkar vara mer populär i och runt större städer, medan A-traktorn finns över hela landet. Det finns mer än dubbelt så många A-traktorer som mopedbilar. Fördelen med en mopedbil är att den är redo att köras på en gång och passar även den som inte har något motorintresse. 

A-traktorn tilltalar en bredare målgrupp eftersom prisnivån beror på värdet på den bil man väljer att omvandla. Med A-traktorn följer ofta ett intresse för bilmekanik och på vissa orter en hel subkultur med bilmöten och musik. I båda fallen är dessa fordon synonyma med frihet för ungdomarna i väntan på sina körkort. På landsbygden är denna frihet ovärderlig.