Uppsnacket inför FN:s klimattoppmöte COP28 i Dubai har gått lite i moll. Bara det att oljenationen Förenade Arabemiraten står värd har kritiserats. Därtill väntas varken USA:s eller Kinas president dyka upp, vilket sänder olyckliga signaler om det akuta läget. Från Sverige är dock uppslutningen god, flera ministrar inklusive statsministern deltar. Dessutom är Business Swedens näringslivsdelegation större än någonsin.
Och här på hemmaplan händer det gröna grejer! Veckan inleddes med att Linköping kammade hem EU-kommissionens utmärkelse European Rising Innovative City, för städer som löser samhälls- och hållbarhetsutmaningar genom innovation och utveckling. Priset och 500 000 euro erhölls i konkurrens med tolv andra tävlande städer. Borgmästare Mikael Sanfridson var vid prisutdelningen i Marseille strålande glad och menar att priset är ett fint bevis på att Linköping är på rätt väg.
Innan han for till Dubai stod statsministern i ett tält i Oxelösund och log brett. Skälet är spadtaget för SSAB:s ljusbågsugn som ska ersätta den gamla masugnen och tillverka världens första fossilfria stål. Visst finns alltjämt utmaningar för denna gröna innovation, inte minst måste elförsörjningen lösas. Men tvivel får inte kväva företagens visioner. De har tekniken och investeringsviljan att förverkliga dem. Tuffare klimatkrav är välkomna, var vd Martin Lindströms budskap. Hoppas det når ända bort till toppmötet, för SSAB är inte ensamt om att satsa på fossilfria affärer – och de bolagen bör fortsatt motiveras.
Mitt emellan ovan två nämnda kommuner hittar vi Norrköping. Där rullade i veckan en annan grön nyskapelse ut på vägarna. Rusta har i samarbete med Alltransport lanserat en 24 meter lång och 64 ton tung helt eldriven lastbil, vilket gör den till en av Sveriges största. Satsningen sker ett och ett halvt år in i bolagens gemensamma arbete, där även Stadium ingår, med hållbara varutransportlösningar mellan lagren och Norrköpings hamn.
Samarbete mot gemensamma mål ger resultat. Ett annat gott exempel på det är Ostlänken. Ännu inte i drift, men de som alltjämt ger luft åt sitt enkelspåriga tvivel bör se sig omkring. Behoven av nya dubbelspår mellan Linköping västra och Stockholm södra kan inte vara tydligare. Mer gods och fler människor behöver utrymme. Förberedelser och byggen har redan kommit långt längs sträckan.
Även om klimatkrisen är långt ifrån avvärjd behöver vi notera att positiv utveckling sker, inte minst vårt närområde. Ofta med näringslivet som initiativtagare och draglok. Det ger hopp om en hållbar framtid.
Maria Björk Hummelgren är näringspolitisk chef på Östsvenska Handelskammaren.