Jag kommer frÄn Linköping men pluggar i Lund. NÀr jag ringer hem, och hÀlsar pÄ, försöker jag hÄlla mig ajour med stadens nyheter. Jag tycker mig ha bra koll, men en sak fÄr jag aldrig rÀtsida pÄ: OstlÀnken.
Jag Ă€r nog inte den enda. I den hĂ€r âserienâ ska vi sĂ€tta oss in i vad OstlĂ€nksprojektet innebĂ€r. Följetongen kommer strĂ€cka sig över tre dagar och svara pĂ„:
- Idag, 21 juli: Vad Àr OstlÀnken, varför byggs den och vad har den för utmaningar?
- Imorgon 22 juli: Historia
- MÄndag 24 juli: Ska stationen flyttas och Àr OstlÀnken rimlig?
OstlÀnken Àr en planerad höghastighetsjÀrnvÀg som ska gÄ mellan JÀrna, söder om Stockholm, och Linköping. Projektet kommer innebÀra 16 mil dubbelspÄrig, ny, jÀrnvÀg över tre regioner och fem kommuner, med fem nya resecentrum. 25 procent av rÀlsen ska byggas pÄ bro eller i tunnel.
OstlÀnken Àr en del av en större satsning för att förbÀttra och modernisera Sveriges jÀrnvÀgsnÀt, nÄgonting som minst sagt behövs eftersom stora delar av den nuvarande rÀlsen lades pÄ 1800-talet. Notan berÀknas landa pÄ 90 miljarder kronor, av mestadels statliga pengar. Planen Àr att OstlÀnken ska byggas mellan 2024 och 2034, och öppna för trafik 2035. Förseningar Àr dock inte frÀmmande för stora statliga infrastrukturprojekt. MotorvÀgsbygget i SmÄland kan tas som exempel.
Regeringen försöker minska projektets kostnader. Nyligen beslutades dÀrför att minska antalet spÄr frÄn sex till Ätta, och att strÀckan ut ur Linköping, mot Sjögestad och Vikingstad, avbryts helt. De nya snabbtÄgen som ska Äka pÄ OstlÀnken var först tÀnkta att ha en hastighet pÄ över 300 km i timmen, men för att spara pengar planeras det numera för 250 km i timmen. Dagens X2000 ska kunna köra i uppemot 200 km i timmen. Problemet Àr dock att de oftast inte kan köra sÄ snabbt pÄ grund av dÄliga spÄr och trÀngseln med andra tÄg.
Dagens rÀls, Södra stambanan, Àr nÀmligen den mest trafikerade i landet, med stor blandning av bÄde gods- och passagerartÄg. Tanken Àr dÀrför att OstlÀnken enbart ska anvÀndas för snabbtÄg och Södra Stambanan enbart för pendel-och godstrafik. Linköpings nya resecentrum behöver alltsÄ ha kapacitet för trafik frÄn alla dessa samtidigt. Utöver det ska den ocksÄ kunna koppla ihop Tjustbanan med StÄngÄdalsbanan. För ska man kunna Äka riktigt snabbt med ett tÄg behövs en rak rÀls. Flyttas stationen kan rÀlsen bli rakare och dÀrmed ta emot tÄg i högre hastighet, men det blir mycket dyrare. Det Àr alltsÄ inte konstigt att utformningen av stationen skapat debatt, men mer om det pÄ mÄndag.
Trafikverket sjĂ€lva beskriver projektet som att âen utbyggnad av jĂ€rnvĂ€gen som bidrar till ökad tillgĂ€nglighet, kortare restider och punktligare tĂ„gâ. IdĂ©n bakom OstlĂ€nken Ă€r dĂ€rför att lösa problemen som förknippas med tĂ„g samtidigt som restiden mellan stĂ€derna kortas. Förhoppningen Ă€r att det ska göra tĂ„g till ett mer attraktivt alternativ, bĂ„de av klimat och infrastrukturskĂ€l.
En vanlig dag reser 290 000 personer med tÄg i Sverige. SpÄren trafikeras dagligen av i genomsnitt 3 100 persontÄg, skriver Trafikverket. TÄg Àr dÀrför en viktig del av den svenska infrastrukturen, och sÄ har det varit i snart 200 Är.
Men den Àr samtidigt inte sÄ viktig. För sedan 1950-talet har bilen regerat över transportsektorn. 85 procent av hushÄllen har minst en bil och genomsnittssvensken kör bil tre till fem mil om dagen. Samma sak gÀller godstrafiken. Majoriteten sker med lastbil. I inrikestrafiken fraktades under 2021 73 procent av allt lastat och lossat gods inom samma lÀn, enligt siffror frÄn Trafikanalys. Den typen av frakt sköts med lastbilstransporter.
Det har alltsĂ„ varit, och fortsĂ€tter vara, vanlig vĂ€g som Ă€r mest kostnadseffektivt att investera i. Ăven om den fossila bilflottan mĂ„ste minska kommer antagligen inte antalet göra det sĂ€rskilt mycket. Ănskan efter bilens frihet ska inte underskattas.
För att det dÄ ska vara vÀrt att investera i OstlÀnken mÄste mÀnniskor ocksÄ Äka med de nya tÄgen. OstlÀnken mÄste vara sÄ mycket bÀttre Àn alternativen att valet blir lÀtt. Att kunna resa genom Sverige pÄ halva tiden Àr en sÄdan grej. Ska Ärhundradets projekt byggas ska det alltsÄ Ätminstone göras ordentligt?
Ja, om mÀnniskor i framtiden kommer Äka tÄg. Om inte Àr ambitionen att göra projektet billigare god. Vad som kommer hÀnda i framtiden vet dock ingen. Men mer om det i morgondagens text, dÀr vi kan ta lÀrdom frÄn byggandet av Göta Kanal.