OstlÀnken del ett: Vad Àr det och vad Àr det bra för?

Processen med OstlÀnken lÀr ta lÀngre tid Àn ett tÄgkaos i NÀssjö. Men vad handlar projektet om? Det tar vi reda pÄ i tre delar!

Alla pratar om att OstlĂ€nken ska byggas, men vad Ă€r det? Johanna Trapp reder i en följetong pĂ„ tre delar i frĂ„gor som: Vad kommer OstlĂ€nken innebĂ€ra? Är det vĂ€rt pengarna? Hur sĂ„g det ut nĂ€r den gamla jĂ€rnvĂ€gen byggdes? Och, ska det byggas ett nytt resecentrum i Linköping?

Alla pratar om att OstlĂ€nken ska byggas, men vad Ă€r det? Johanna Trapp reder i en följetong pĂ„ tre delar i frĂ„gor som: Vad kommer OstlĂ€nken innebĂ€ra? Är det vĂ€rt pengarna? Hur sĂ„g det ut nĂ€r den gamla jĂ€rnvĂ€gen byggdes? Och, ska det byggas ett nytt resecentrum i Linköping?

Foto: Trafikverket

Ledare2023-07-21 05:00
Detta Àr en ledare. Correns ledarsida Àr borgerlig. Tidningen stÄr fri och obunden frÄn alla partier.

Jag kommer frĂ„n Linköping men pluggar i Lund. NĂ€r jag ringer hem, och hĂ€lsar pĂ„, försöker jag hĂ„lla mig ajour med stadens nyheter. Jag tycker mig ha bra koll, men en sak fĂ„r jag aldrig rĂ€tsida pĂ„: OstlĂ€nken. 

Jag Ă€r nog inte den enda. I den hĂ€r “serien”  ska vi sĂ€tta oss in i vad OstlĂ€nksprojektet innebĂ€r. Följetongen kommer strĂ€cka sig över tre dagar och svara pĂ„:

  • Idag, 21 juli: Vad Ă€r OstlĂ€nken, varför byggs den och vad har den för utmaningar?
  • Imorgon 22 juli: Historia 
  • MĂ„ndag 24 juli: Ska stationen flyttas och Ă€r OstlĂ€nken rimlig?
  •  

OstlĂ€nken Ă€r en planerad höghastighetsjĂ€rnvĂ€g som ska gĂ„ mellan JĂ€rna, söder om Stockholm, och Linköping. Projektet kommer innebĂ€ra 16 mil dubbelspĂ„rig, ny, jĂ€rnvĂ€g över tre regioner och fem kommuner, med fem nya resecentrum. 25 procent av rĂ€lsen ska byggas pĂ„ bro eller i tunnel. 

OstlÀnken Àr en del av en större satsning för att förbÀttra och modernisera Sveriges jÀrnvÀgsnÀt, nÄgonting som minst sagt behövs eftersom stora delar av den nuvarande rÀlsen lades pÄ 1800-talet. Notan berÀknas landa pÄ 90 miljarder kronor, av mestadels statliga pengar. Planen Àr att OstlÀnken ska byggas mellan 2024 och 2034, och öppna för trafik 2035. Förseningar Àr dock inte frÀmmande för stora statliga infrastrukturprojekt. MotorvÀgsbygget i SmÄland kan tas som exempel.

Regeringen försöker minska projektets kostnader. Nyligen beslutades dĂ€rför att minska antalet spĂ„r frĂ„n sex till Ă„tta, och att strĂ€ckan ut ur Linköping, mot Sjögestad och Vikingstad, avbryts helt. De nya snabbtĂ„gen som ska Ă„ka pĂ„ OstlĂ€nken var först tĂ€nkta att ha en hastighet pĂ„ över 300 km i timmen, men för att spara pengar planeras det numera för 250 km i timmen. Dagens X2000 ska kunna köra i uppemot 200 km i timmen. Problemet Ă€r dock att de oftast inte kan köra sĂ„ snabbt pĂ„ grund av dĂ„liga spĂ„r och trĂ€ngseln med andra tĂ„g. 


Dagens rĂ€ls, Södra stambanan, Ă€r nĂ€mligen den mest trafikerade i landet, med stor blandning av bĂ„de gods- och passagerartĂ„g. Tanken Ă€r dĂ€rför att OstlĂ€nken enbart ska anvĂ€ndas för snabbtĂ„g och Södra Stambanan enbart för pendel-och godstrafik. Linköpings nya resecentrum behöver alltsĂ„ ha kapacitet för trafik frĂ„n alla dessa samtidigt. Utöver det ska den ocksĂ„ kunna koppla ihop Tjustbanan med StĂ„ngĂ„dalsbanan. För ska man kunna Ă„ka riktigt snabbt med ett tĂ„g behövs en rak rĂ€ls. Flyttas stationen kan rĂ€lsen bli rakare och dĂ€rmed ta emot tĂ„g i högre hastighet, men det blir mycket dyrare. Det Ă€r alltsĂ„ inte konstigt att utformningen av stationen skapat debatt, men mer om det pĂ„ mĂ„ndag. 

Trafikverket sjĂ€lva beskriver projektet som att “en utbyggnad av jĂ€rnvĂ€gen som bidrar till ökad tillgĂ€nglighet, kortare restider och punktligare tĂ„g”. IdĂ©n bakom OstlĂ€nken Ă€r dĂ€rför att lösa problemen som förknippas med tĂ„g samtidigt som restiden mellan stĂ€derna kortas. Förhoppningen Ă€r att det ska göra tĂ„g till ett mer attraktivt alternativ, bĂ„de av klimat och infrastrukturskĂ€l. 

En vanlig dag reser 290 000 personer med tĂ„g i Sverige. SpĂ„ren trafikeras dagligen av i genomsnitt 3 100 persontĂ„g, skriver Trafikverket. TĂ„g Ă€r dĂ€rför en viktig del av den svenska infrastrukturen, och sĂ„ har det varit i snart 200 Ă„r. 


Men den Àr samtidigt inte sÄ viktig. För sedan 1950-talet har bilen regerat över transportsektorn. 85 procent av hushÄllen har minst en bil och genomsnittssvensken kör bil tre till fem mil om dagen. Samma sak gÀller godstrafiken. Majoriteten sker med lastbil. I inrikestrafiken fraktades under 2021 73 procent av allt lastat och lossat gods inom samma lÀn, enligt siffror frÄn Trafikanalys. Den typen av frakt sköts med lastbilstransporter.
 

Det har alltsĂ„ varit, och fortsĂ€tter vara, vanlig vĂ€g som Ă€r mest kostnadseffektivt att investera i. Även om den fossila bilflottan mĂ„ste minska kommer antagligen inte antalet göra det sĂ€rskilt mycket. Önskan efter bilens frihet ska inte underskattas. 


För att det dÄ ska vara vÀrt att investera i OstlÀnken mÄste mÀnniskor ocksÄ Äka med de nya tÄgen. OstlÀnken mÄste vara sÄ mycket bÀttre Àn alternativen att valet blir lÀtt. Att kunna resa genom Sverige pÄ halva tiden Àr en sÄdan grej. Ska Ärhundradets projekt byggas ska det alltsÄ Ätminstone göras ordentligt?

Ja, om mÀnniskor i framtiden kommer Äka tÄg. Om inte Àr ambitionen att göra projektet billigare god. Vad som kommer hÀnda i framtiden vet dock ingen. Men mer om det i morgondagens text, dÀr vi kan ta lÀrdom frÄn byggandet av Göta Kanal.