I valrörelsen satsade hotell- och restaurangbranschens arbetsgivarorganisation Visita stort mot Socialdemokraternas vallöfte att återställa Alliansens halverade restaurangmoms och arbetsgivaravgift för unga. Åtgärderna skulle slå hårt mot Visitas medlemmar, med förmodad följd att många unga personer i branschen skulle förlora jobbet. Kampanjen riktade sig till S-ledaren: ”Stefan Löfven, kan du se mig i ögonen och fortfarande säga att Dubbelstöten är ett bra förslag?” löd texten på affischerna.
Visitas kampanj har fått kritik för att uppmana människor hur de ska rösta. Hotell- och restaurangfacket (LO) är exempelvis inte bekväma med budskapet. PR-konsulten Harald Ullman, reklambyråansvarig för S valkampanjer 1985-1995, skriver i en osedvanligt pompös debattartikel i Dagens Media (26/6) att Visita ”verkar inte ha ett hum om hur skicklig lobbying går till”. Det finns mycket att säga om hans av härskarmetoder drypande artikel. Men låt oss stanna vid påståendet att Visita skulle ha uppmanat folk att inte rösta på S.
Inte någonstans i Visitas reklamkampanj står det som Ullman påstår och om så vore, att Visita skrev: "Behåll Alliansregeringen, rösta inte på Socialdemokraterna", skulle det vara värre än det LO-facken gjort i alla år? I valrörelsen 2010 hängde dåvarande LO-ordföranden Wanja Lundby-Wedin upp affischer på Alliansministrar uppochner, med nedsättande ord som "megafel" och "helsjukt" samt uppmaning att rösta på Det Enda Rätta Partiet (S). Inför årets val satte Kommunal, LO:s största förbund, upp som mål att "mobilisera en miljon väljare" att byta regering. Facklig information pryddes med den röda S-rosen. "Vi vill att svenska folket ska välja välfärden. Då måste vi byta regering", sade Kommunals valledare Cecilia Eklund.
Att arbetsgivarorganisationer och fackförbund opinionsbildar är positivt. Visita lade ner 12 miljoner på sin kampanj mot de för dem skadliga reformerna, varav S nu dragit tillbaka en - för att MP ville det. LO har under de senaste fem åren donerat 70 miljoner kronor i rent partistöd till S - utöver förbundens egna valkampanjer. Det är skickligt lobbat, det!