Elen räcker inte om alla ska ha elbil 2030

För att en omställning till en fossilfri fordonsflotta ska ha en positiv klimateffekt måste Sverige först producera mer el.

Elbilar kräver både laddstationer och el.

Elbilar kräver både laddstationer och el.

Foto: Janerik Henriksson/TT

Ledare2021-09-08 22:17
Detta är en ledare. Correns ledarsida är borgerlig. Tidningen står fri och obunden från alla partier.

Att Miljöpartiet bryr sig om miljön hörs redan på namnet. En av partiets främsta profilfrågor är klimatet, och inför det stundande valåret trappar de upp intensiteten i sina politiska förslag. Idag meddelade partiets språkrör Märta Stenevi (MP) att hon vill se ett förbud mot försäljning av nya bensinbilar redan om fyra år. Från och med 2030 ska det över huvud taget inte gå att köpa bensin eller diesel på mackarna. 

Förslagen låter extrema men utvecklingen är utan tvekan på väg i den riktningen. Elbilar blir alltmer funktionella och tillgängliga för vanligt folk – förra året stod el- och hybridbilar för 40 procent av alla nyregistrerade fordon i Sverige. Eldrivna lastbilar börjar rulla ut på marknaden. Den fossilberoende fordonsflottan håller sakta men säkert på att fasas ut. I det avseendet har Miljöpartiet gjort en helt korrekt framtidsspaning. 

Däremot är det lite väl ambitiöst att tro att denna massiva omställning från fossilberoende till fossilfritt ska vara färdig inom ett decennium. Det är osannolikt att alla svenskar kommer att ha bytt upp sig till eldrivna bilar de närmsta åtta åren. Kostnaden för elbilar är fortfarande högre än för bensin- och dieselbilar, och andrahandsmarknaden ännu ganska begränsad. Att skrota samtliga fossildrivna bilar i Sverige fram till 2030 och ersätta dem med elbilar skulle dessutom troligtvis ha en icke försumbar miljöpåverkan. 

Men det största problemet med Miljöpartiets vision är bristen på el och laddinfrastruktur för att hålla i gång en helt elektrifierad inhemsk fordonsflotta. En beräkning som Riksdagens utredningstjänst har gjort visar att en omställning från bensin och diesel till el skulle minska våra koldioxidutsläpp med tre fjärdedelar, förutsatt att elen är svenskproducerad. Är den importerad kommer våra utsläpp i stället att öka med tre miljoner ton. 

Nyckeln till att en omställning från fossilberoende till fossilfritt ska ha en positiv klimatpåverkan är alltså att Sverige kan producera tillräckligt med inhemsk el för att täcka upp det ökade behovet. Idag är svensk elproduktion redan ansträngd. Svenska Kraftnät har vid flera tillfällen fått starta upp oljedrivna reservkraftverk de senaste åren. 

Sverige kommer troligtvis inte att klara av en fullständig omställning av fordonsflottan till fossilfritt det närmsta decenniet, oavsett vilka politiska mål som sätts, helt enkelt för att vi inte har tillräckligt med el för att försörja den. Och den bristen har Miljöpartiet själva varit med och skapat under sina år i regeringsställning.