På söndagen genomfördes en koordinerad klimataktion mot svenskt inrikesflyg. Aktivister bröt sig mellan kl. 12 och 14 in på sju flygplatser i syfte att stoppa avgångar. Arlanda, Bromma, Landvetter, Malmö, Halmstad, Växjö och Kalmar flygplats utsattes. Metoderna varierade från att ha köpt flygbiljetter men vägra sätta sig, till att limma sig fast vid flygplansskrov och landningsbanor.
Resultatet blev förseningar på flera håll. Bromma flygplats behövde tillfälligtvis stängas ned helt och hållet och flygen dit fick omdirigeras till Arlanda. Totalt har 16 personer gripits efter händelserna.
Aktionen demonstrerar en fullkomlig brist på konsekvensanalys. Svenskt inrikesflyg står för en minimal del av Europas samlade utsläpp, så inte ens i bästa fall skulle den vara särskilt verkningsfull. I sak ledde den faktiskt till kortsiktigt ökade utsläpp eftersom plan i luften tvingades cirkulera eller åka till andra flygplatser.
Men även på längre sikt vore det knappast gynnsamt för klimatet att lägga ned flyget. Det är ett nödvändigt transportmedel för att hålla hela Sverige levande. Exempelvis skulle det skada expansionen av utsläppsneutral industri som planeras i Norrbotten och Västerbotten om anställda inte kunde arbetspendla med flyg. Vilket skulle riskera projekt som beräknas kraftigt minska Sveriges utsläpp.
Aktivisterna tycks heller inte ha tänkt på att deras handlande var farligt. Flygsäkerhetsanalytikern Hans Kjäll förklarar att inbrott på start- och landningsbanor riskerar inte bara aktivisternas utan även passagerarnas liv. En överkörning kan skada planet och tvinga fram en riskabel nödlandning. Det värsta exemplet kom från Bromma flygplats där Expressen rapporterade att aktivister sprang ut på banan där ett plan kom in för landning.
Organisatörerna har försvarat sig med att de verkar i en demokratisk tradition av civil olydnad. Men det är ett grovt missförstånd. Civil olydnad är endast legitimt då grundläggande rättigheter inskränks och då handlingen i sig är ett sätt att upprätthålla rättigheterna eller hindra kränkningar av dem.
När exempelvis medborgarrättsaktivister i USA satte sig på bussäten eller drack ur dricksvattenfontäner reserverade för vita, var det i sig en utmaning av rassegregationen. Och om tyska lokförare hade vägrat köra tåg till koncentrationslägren skulle det, åtminstone tillfälligt, ha hindrat Förintelsen. Att sabotera vanlig flygtrafik har inget med detta att göra.
Klimataktivisterna som bröt sig in på flygplatserna försöker enbart framtvinga en förändring som saknar folkligt stöd. Det är motsatsen till demokratiskt handlande.
Det är inte demokrati att sabotera flygplatser
Att aktivister bröt sig in på flera inrikesflygplatser är ett uttryck för klimatrörelsens allra sämsta sidor. Aktionen var ren plakatpolitik och visade på förakt för såväl enskilda människors välmående som för demokratiskt beslutsfattande.
På söndagen genomfördes en koordinerad klimataktion mot svenskt inrikesflyg, bland annat mot Bromma.
Foto: Stina Stjernkvist/TT
Detta är en ledare. Correns ledarsida är borgerlig. Tidningen står fri och obunden från alla partier.