När Sverige exporterar fossilfri el skyltar regeringen gärna med vilken god gärning detta är för klimatet. Men när det är elbilar och laddhybrider som säljs till andra länder är tongångarna inte lika hjärtliga. Anledningen är förstås att nya elbilar som köps i Sverige subventioneras med skattemedel.
För att se till att de subventionerade bilarna ska sprida sin klimatnytta inom Sveriges gränser vill regeringen från och med nästa år kunna kräva tillbaka den så kallade bonusen om bilen exporteras inom fem år.
De allra flesta partier i riksdagen har dock vänt sig emot regeringens förslag, enligt en rundringning av SR Ekot (7/12). Till och med regeringspartnern Miljöpartiet är motståndare, eftersom risken att behöva betala tillbaka tiotusentals kronor lär få människor att fundera en gång till innan de köper en elbil med klimatbonus.
Det är alltså den som först köpte bilen som blir återbetalningsskyldig till staten, även om det är nästa ägare som säljer bilen till exempelvis en norsk köpare.
Förhoppningsvis kan protesterna mot återbetalningskravet också få partierna att inse problemet med att över huvud taget subventionera nyinköpta elbilar. De tycker att det är orimligt att svenska skattepengar ska betala för elbilar i Norge. Därmed borde samma partier också vara tveksamma till att skattepengar ska gå till bilköp som inte heller gör någon påtaglig klimatnytta då de körs i Sverige.
Så ser det nämligen ut om man tittar på faktiska utsläppsminskningar, vilket bland annat Konjunkturinstitutet har gjort (11/12 2019). Bränslebeskattningen och reduktionsplikten för drivmedel är i sig tillräckliga incitament för att en elbil eller laddhybrid ska vara det logiska valet.
Klimatbonusen blir då en dyr extrautgift, som inte bidrar särskilt mycket till att minska de totala utsläppen. ”Konjunkturinstitutet kan inte annat än fortsätta rekommendera att systemet slopas”, skriver myndigheten i sitt remissvar till regeringens nya förslag om krav på återbetalning av bonusen.
Grundproblemet med klimatbonusarna är att de belönar bilköp, inte minskade utsläpp. Regeringen gör imponerande lagstiftningskullerbyttor för att klimatbonusen ska fungera som det är tänkt. Men nu är det läge att erkänna att subventioner i stora klumpsummor är ineffektivt klimatmässigt och dessutom lockar till utnyttjande av systemet.