Ett glapp i bildning och kulturella referensramar Àr svÄrare att ta igen senare i livet Àn ekonomisk fattigdom. DÀrför Àr det mÀrkligt att det hÄrdaste motstÄndet mot en kulturkanon kommer frÄn de som annars pÄstÄr sig föresprÄka jÀmlikhet.
Expressens kulturchef Victor Malm efterlyste nyligen tydligare kulturpolitiska konflikter och föreslog som exempel ett Äterupplivande av kanondebatten (4/9). Det Àr en utmÀrkt idé, bÄde för att den i förlÀngningen rymmer vÀlgörande, konkreta kulturpolitiska förslag, och för att den fungerar som ett lackmustest för annars svÄrurskiljda positioner i kulturpolitiken.
Den svenska kanondebatten bröt ut 2006 sedan den dÄvarande folkpartistiska riksdagsledamoten Cecilia Wikström föreslagit en svensk kulturkanon, inspirerad av det danska exemplet frÄn föregÄende Är. Med kanon avsÄgs i sammanhanget en av experter sammansatt statlig lista över sÀrskilt viktiga kulturella verk, att lÀra ut i skolorna.
MotstÄndet mot förslaget, i Sverige sÄvÀl som i Danmark, formerade sig i huvudsak lÀngs tvÄ linjer: Den ena motsatte sig idén att staten skulle slÄ fast vilka kulturyttringar som skulle anses sÀrskilt betydelsefulla. Det lÄg farligt nÀra, menade de som företrÀdde denna linje, att staten skulle diktera vad som Àr god smak och vilken typ av kultur medborgarna ska konsumera.
Den andra linjen motsatte sig förestÀllningen om att det finns bÀttre och sÀmre kultur överhuvudtaget. FöretrÀdarna för denna linje brukar inte ha nÄgot problem med att staten styr och stÀller, Àven i kulturlivet, men motsÀtter sig tanken att nÄgon kulturyttring kan vara mer högstÄende Àn en annan.
En kulturell kanon Àr nÀmligen nÄgonting annat och större Àn en av kulturbyrÄkrater framtagen lista över konstnÀrliga verk som alla skolelever ska ta del av. Den kulturella kanon existerar utanför och oberoende av tillfÀlliga politiska beslut. Den utgörs av verk som i kraft av sin storhet, sin tidlöshet eller sin relevans levt vidare och blivit en del av vÄrt kulturella medvetande genom att stÀndigt refereras, kommenteras, kritiseras och ÄterupptÀcktes av nya generationer.
Denna kanon finns dÀr, oavsett statliga litteraturlistor för skolan, och kommer att utöva lockelse pÄ de som vill bilda sig för att kunna orientera sig i sÄvÀl samtiden som historien. De som kommer frÄn bildade hem fÄr ofta en naturlig ingÄng till denna skatt av verk som vaskats fram genom kulturhistorien, medan övriga fÄr hoppas pÄ att trÀffa lÀrare som vill och kan öppna dessa dörrar istÀllet.
En statlig âkulturkanonâ i form av en lista över centrala verk kan omöjligen rymma alla verk som ingĂ„r i den verkliga, organiskt framvuxna kanon. Men kanske rymmer den tillrĂ€ckligt mĂ„nga för att sĂ€tta de unga lĂ€sarna pĂ„ spĂ„ret, för att sjĂ€lva kunna leta sig vidare genom klassikerutbudet. En lista över centrala verk ur kulturhistorien, Ă€r inte förtryckande, i alla fall inte mer Ă€n lĂ€roplanen i stort. DĂ€remot kan den bidra till att minska glappet i kulturella referensramar, och öppna kulturhistorien för fler.
Lars Anders Johansson Àr poet, musiker och journalist