Höstlovet kallas ofta för lÀslov. Det Àr ett bra initiativ för att pÄminna om lÀsningens betydelse för mÀnniskan och för samhÀllet. I Är har lÀslovet vÀnlighet som tema. Det Àr passande dÄ forskning visar att romanlÀsning kan öka vÄr förmÄga till empati. De senaste Ären har det kommit mÄnga forskningsrön som lyfter betydelsen av att lÀsa böcker. Det har satt avtryck i samhÀllsdebatten och politikerna talar nu gÀrna om lÀsningens betydelse. Till exempel kommer alla skolor vara skyldiga att ha bemannade skolbibliotek frÄn och med 2025.
Men man bör komma ihÄg att boklÀsning inte Àr nÄgot som kommer av sig sjÀlvt. Om barnet först inte lÀrt sig att avkoda bokstÀverna förblir lÀsningen en slags ouppnÄelig magi. Det rÀcker inte att hjÀlpligt kunna tyda bokstÀver för att kunna lÀsa en bok. Barnet mÄste ha fÄtt chansen att mÀngdtrÀna sÄ att avkodandet gÄr med viss automatik. Annars blir lÀsningen för lÄngsam och ingen upplevelse eller njutning.
TyvÀrr tycks det metodiska tragglandet med lÀsförmÄga ofta ha glömts bort i den moderna progressiva skolan. Om detta skvallrar siffrorna frÄn den internationella undersökningen PIRLS. Svenska skolbarns lÀsförmÄga har sjunkit radikalt sedan senaste sekelskiftet. Bara sedan 2016 har andelen skolelever som Àr i behov av extra lÀshjÀlp ökat frÄn 50 till 80 procent. Det Àr svÄrt att tÀnka sig tydligare signal om att undervisningen inte görs pÄ rÀtt sÀtt.
Det mÀrkliga Àr att det egentligen inte saknas kunskap om hur utvecklingen skulle kunna vÀndas.
Nyligen skrev hjÀrnforskaren Martin Ingvar en artikel i Forskning och Framsteg dÀr han pekade pÄ det starka stödet som finns i forskningen för phonicsmetoden. AlltsÄ att lÀra sig lÀsa genom att systematiskt trÀna att avkoda ljuden som grupper av bokstÀver. Men i svensk skola Àr den sÄ kallade helordsmetoden, eller ordbildsmetoden, fortfarande vanlig trots att den saknar bra stöd i forskning.
En annan viktig röst i arbetet för mer lÀstrÀning Àr lÀraren och skoldebattören Sara Bruun. Hon förordar en daglig metodisk trÀning av lÀsförmÄgan genom hela grundskolan och gymnasiet. Tio minuter och gÀrna i helklass. Viktigt Àr ocksÄ systematisk uppföljning dÀr trÀningen delas in i femveckorsintervaller och resultaten fÄr bli vÀgledande för nÀsta steg. Det mÄste finnas en progression över tid.
Svensk skola brukade vara bra pĂ„ att lĂ€ra barn och ungdomar att lĂ€sa. Kanske har mĂ„nga av oss glömt hur mycket vi satt och tragglade med bokstĂ€ver de första Ă„ren. Vi har ocksĂ„ glömt hur omsorgsfullt vĂ„ra lĂ€rare jobbade för att fĂ„ alla med sig. Det Ă€r dit svensk skola mĂ„ste tillbaka igen. Sara Bruun har kallat det âatt lyssna pĂ„ de gamla rĂ€varnaâ.
För att fler barn ska kunna njuta av en bok pÄ lÀslovet mÄste undervisningen och trÀningen i lÀsförstÄelse bli en mer sjÀlvklar del av skolgÄngen. Dit Àr det en bra bit kvar.