För den som tar körkort öppnas plötsligt många nya jobbmöjligheter. I synnerhet för nyanlända är det ett viktigt steg för att integreras i det svenska samhället. Men här kan svarta trafikskolor som erbjuder hjälp med att fuska på teoriprovet i stället leda människor åt helt fel håll, och dessutom öppna för fler olämpliga bilförare på vägarna.
De olagliga trafikskolorna saknar tillstånd från Transportstyrelsen, men för en utomstående kan det vara svårt att avgöra. Många av de svarta trafikskolorna riktar sig särskilt till nyanlända och kan till exempel erbjuda undervisning på deras modersmål (SVT Värmland 5/8).
Nog är det attraktivt att få undervisning på sitt eget språk – bilkörning och trafikregler går ju att lära sig utan att kunna svenska – men därefter vill många svarta trafikskolor hjälpa eleven att fuska på teoriprovet.
Här är språkbarriären mindre, eftersom provet går att skriva på 14 utländska språk, men för många lär det ändå vara lockande att ta den enkla vägen när den erbjuds. Vid det steget faller också ansvaret tyngre på den enskilde. Även om det är svårt att känna igen en illegal körskola borde det vara desto enklare att förstå att dold kamera och öronsnäckor på teoriprovet är att fuska.
Fusk på provet kommer förhoppningsvis att minska i takt med att nya regler som infördes 1 mars i år får en avskräckande effekt. Nu måste alla som gör teoriprovet lämna en försäkran om att de inte använder otillåtna hjälpmedel. Detta gör det möjligt att straffa den som fuskar med böter eller fängelse. Men fusket måste fortfarande upptäckas av provförrättaren, vilket inte är helt enkelt.
Även om de nya reglerna minskar fusket, vilket är ett viktigt steg, finns fortfarande problemet med de svarta trafikskolorna kvar. Genom sina verksamheter lockar de nyanlända närmare skuggsamhället, och blir därmed ett hinder för integration. Därtill gör de svarta trafikskolorna att de lagliga motsvarigheterna får svårare att överleva i konkurrensen.
Den som driver en illegal trafikskola riskerar bara mindre bötessummor som straff, vilket oftast är för lite för att göra någon skillnad. Här behövs en skräpning.
Det viktiga är att dessa svarta trafikskolor måste sluta driva sina verksamheter. Att driva på för fusk på teoriprovet är inte minst en trafikfara. Men de saboterar också den viktiga integrationsprocessen för nyanlända som vill ta körkort och sedan få en större chans till ett jobb.