Alltid förbud, aldrig lättnader

Så hindrar svensk stelbenthet elbilsrevolutionen.

Elbilar på laddning.

Elbilar på laddning.

Foto: Tomas Oneborg/SvD/TT

Ledare2022-03-04 06:00
Detta är en ledare. Correns ledarsida är borgerlig. Tidningen står fri och obunden från alla partier.

Trots vissa företags ambitioner om fossilfria transporter har elbilarna inte riktigt gjort succé i transportbranschen. Det är inget konstigt eftersom transportelbilar har begränsningar som krockar med transportföretagens behov.

Nyckelfaktorer för ett transportfordon som används yrkesmässigt är räckvidd och lastkapacitet. Två punkter där elbilarna har vissa tillkortakommanden. En nöjaktig räckvidd innebär större batterier, vilka stjäl lastkapacitet. En elbil med tillräcklig räckvidd kan alltså inte lasta lika mycket som en dieselbil. Detta är ett problem.

Då det finns ett politiskt intresse av att få in fler elbilar även i transportsektorn medger EU:s körkortsdirektiv därför höjd totalvikt för lätta lastbilar som drivs av el eller vätgas. Gränsen för dessa är 4250 kg för b-körkort.

Normalt är högsta totalvikt 3500 kg för fordon som körs med b-körkort. Det går dock att koppla en 750-kilos släpvagn till en bil med 3500 kg totalvikt, och på så vis komma upp i en tågvikt om 4250 kg. Denna kombination är tillåten att framföra med b-körkort.

Det finns alltså redan i dag en möjlighet att med b-körkort framföra tvådelade fordonståg med totalvikt om 4250 kg. Trots detta säger Transportstyrelsen nej till att införa körkortsdirektivets undantag om höjd totalvikt för lätta lastbilar som drivs av el eller vätgas.

Argumenten är att det är för krångligt. Körkortsdirektivets undantag säger nämligen att den eldrivna bilens ökade totalvikt ska motsvara den ökade vikt batteriet innebär. Dessutom får inte lastkapaciteten för en elbil med 4250 kg totalvikt vara är större än hos en fossildriven liknande bil vars totalvikt är 3500 kg.

Eftersom Transportstyrelsen menar att varken den eller polisen kan kontrollera vikten ska direktivet inte implementeras fullt ut. Myndigheten pekar också på att en bil med totalvikt över 3500 kg omfattas av reglerna för tunga lastbilar avseende bland annat kör- och vilotider och färdskrivare. Transportstyrelsen vill, i stället för att implementera körkortsdirektivet, hellre se en internationell uppgörelse på FN-nivå.

Det är tråkigt att Transportstyrelsen låter den egna stelbentheten hindra en elektrifiering av de lätta lastbilarna. Att underlätta för stora företag med klimatprofil att köpa ändamålsenliga transportbilar hade ju dessutom snart inneburit ett bättre utbud på begagnatmarknaden. Till såväl mindre företags som klimatets fromma. Än tråkigare är det att svenska myndigheter är så villiga att införa förbud men inte undantag.

Per-Ola Olsson är ledarskribent vid Svenska nyhetsbyrån.