"Nej till trötta bussförare i Linköping"

Mona Larsson, bussförare, Linköping, startade uppropet ”Nej till trötta bussförare! Säkerheten måste gå först!” på Facebook.

Å ANDRA SIDAN2012-12-13 14:23
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Bakgrunden: Vedervärdiga arbetstider med pass på drygt tio timmar, som i vår riskerar att sträckas ut till 13 timmar, med 90 minuters rast. ”Jag tappar fokus på körningen någonstans efter nio timmar”, säger Mona till Kommunalarbetaren.

Bussförarna har tagit stryk så länge upphandlingsraseriet med successivt pressade priser grasserat. De förare jag snackat med känner sig svikna av företag, politiker och Kommunal. Bilden bekräftas av det Mona Larsson säger till ka.se. Tidigare fackligt aktiva har hoppat av. Mona är ännu en. Hon lägger av vid nyår, efter att ha stångat pannan blodig mot de marknadsliberala principer som styr bland annat politikerstyrda Östgötatrafikens upphandling. Till saken hör att arbetspassen är formellt okej, de är frukten av av förhandlingar mellan fack och arbetsgivare. ”Hur säkra är vi bakom ratten efter tio, elva timmar?” frågar Mona Larsson. Bra fråga. Regeringen la ner Arbetslivsinstitutet. Därför bedrivs ingen forskning i ämnet. Vilket var och är avsikten.