De musikaliska repetitionerna har precis börjat när vi träffas en blåsig junidag vid Trefaldighetsgården i Vadstena. Rebecka Elsgard är en nyckelperson som repetitör till Vadstena-Akademiens stora sommarföreställning "The importance of being Earnest". Hon och de sex sångsolisterna ska nu nöta in den nykomponerade operan till uruppförandet 21 juli.
– Jag ska väl sammanfatta orkestern, och få sångarna att vänja sig vid musiken. Och rätta till om det har blivit någon felinstudering. Men mest bara nöta, säger hon.
Uruppförande är förstås något särskilt eftersom det saknas facit. Men hon har god hjälp av att upphovsmännen är på plats. Kompositören B Tommy Andersson dirigerar föreställningen, och librettisten William Relton regisserar. Själv fick hon jobbet via sin gamla pianolärare Magnus Svensson som själv brukar vara repetitör.
B Tommy Andersson och William Relton hade länge pratat om att göra något tillsammans och fastnade till slut för Oscar Wildes klassiska pjäs "The importance of being Earnest" som de bearbetat och tonsatt. Nu sätter de själva upp den, och har som brukligt på Vadstena-Akademien hjälp av en samling unga men högt begåvade sångare och musiker, med den mer rutinerade hovsångerskan Ingrid Tobiasson i spetsen som Lady Bracknell.
Rebecka Elsgard har fått känna ordentligt på musiken, och är imponerad.
– Den är väldigt vacker och fyndig. Smart skriven på alla sätt.
I övrigt då – vad kommer publiken att känna?– De kommer att ha roligt. Det är en väldigt rolig pjäs som bygger på samhällsstrukturer och vad som förväntas av en utifrån vilken rang man har.
När den 15-hövdade orkestern är på plats övergår Rebecka Elsgard till den som pianist och celestaspelare. Hon är den enda i orkestern som är värvad direkt från Vadstena folkhögskola. Däremot har hälften av sångsolisterna gått på skolan tidigare.
Rebecka spelade piano på folkhögskolan för flera år sedan, innan hon flyttade till musikhögskolan i Malmö där hon läste piano i fyra år. Sedan förra året är hon tillbaka på Vadstena folkhögskola, men nu på sånglinjen.
– Jag ska ge sången en ärlig chans och se vart det bär, säger hon.
Du sökte ingen sångroll i årets opera?– Inte än. Det får dröja lite.
Rebecka Elsgard är uppvuxen i Krokek, där hon började ta privatlektioner i piano som tioåring. Musikalisk inspiration fanns i familjen.
– Jag ville bli lika bra som pappa, som är kantor, säger hon.
När gick du om honom?– Hehe. För ett tag sen kanske . . .
Hon har ett år kvar på utbildningen. Sedan vill hon fortsätta studera sång, men utomlands.
– Förhoppningsvis i något tyskspråkigt land. För att få en mer omfattande utbildning och få med ett operaspråk på köpet.
Kommer du att bli tvungen att välja mellan sång och piano, tror du?– Jag hoppas inte det, men det kanske inte alltid går att kombinera. Det är verkligen två ämnen där det ena ger det andra. Jag har mycket hjälp av pianot i sången och åt andra hållet.
Vad ska all utbildning leda till, vad vill du arbeta som?– Som repetitör, ackompanjatör, operasångerska . . . Vi får se. Något sånt blir det.