Kärleken som gör oss galna

Tragedi möter komedi när operaföreställningen "Kär och galen" sätter upp på Vadstena slott.

Modernt. Regissören Deda Christina Colonna säger att föreställningarna är relevanta i dag.

Modernt. Regissören Deda Christina Colonna säger att föreställningarna är relevanta i dag.

Foto: Jeppe Gustafsson

Vadstena2016-07-15 09:48

Kärlek, krigare, barder och galenskap. Den 22 juli har operaföreställningen "Kär och galen" premiär på Vadstena slott, där två verk ställs mot varandra som dag och natt - och knyts ihop med ett med en röd tråd.

­– Båda är extremt spännande men också extremt olika. Nina är närmare fars, eller opera buffa, med mycket taldialoger, stora körnummer och duetter, säger barytonen Hannes Öberg som spelar Ninas far Greven.

Båda operorna har sitt ursprung i 1700-talet och handlar precis som namnet antyder om just kärlek och galenskap. "Nina" är en komedi medan tragedin "Comala" visar en klart mörkare tolkning av temat.

– Båda handlar om kvinnor som vi i dagens samhälle hade kallat för galna. När Nina skrevs hade man precis börjat förstå att även psyket, och själen, kunde bli sjuk. I dag kan vi se den här "kvinnliga galenskapen" som respons på någon form av övergrepp, säger regissören Deda Christina Colonna.

"Nina" tar plats i en solig italiensk trädgård, där den unga Nina väntar på sin barndomskärlek Lindoro. Omvärlden må tro att han är död, och hennes far Greven har bestämt sig för att hon istället ska gifta sig med en rikare friare, men hon vägrar släppa hoppet.

– Nina har blivit galen på grund av kärlek, kan man väl säga. Hon är en ung tjej med ett klassiskt operaproblem - att hon tvingas gifta sig med fel man. Det blir fullt av drama och skratt, säger Saara Rauvala, sopran i rollen som Nina.

"Nina" må handla om galenskap, men i kontrast mot "Comala" är det en mer jordnära föreställning där karaktärerna är menat att vara just relaterbara. Sedan vänder dag till natt och en blodröd måne lyser upp det kalla skottska höglandet där Comala väntar likväl hon på sin kärlek. Fingallo är ute i krig och samtidigt försöker antagonisten Idallano övertyga henne om att hon inte ska vänta mer, för Fingallo är död, och istället välja honom. Det är en tragedi där barder och krigare tar plats på scenen iförda läder och pälsar.

– Den baseras på dikter i Ossians sånger, så karaktärerna är egentligen inte riktiga personer. De är hjältar, krigare och överkänsliga hjältinnor. Allt som sker på scenen är mer stiliserat än i Nina, säger Deda.

Alla instrument är tidstypiska, vilket har lockat till sig musiker från runt om i Europa att vara med i föreställningen. Den framförs även utan dirrigent, allt för att fånga atmosfären av en tid som passerat. Men den är absolut lika aktuell nu som då, menar regissören Deda.

– På ett djupare plan visar de människor som fogas till att acceptera övergrepp på grund av rädsla, istället för att bryta sig loss och bli fri. Och temat galenskap som en slags respons på socialt övergrepp är trots allt fortfarande otroligt relevant än i dag.

Två operor i en

"Kär och galen" har premiär 22 juli.

Föreställningarna hålls på Vadstena slott.

Både "Nina" och "Comala" ingår i operaföreställningen "Kär och galen".

Operan spelas även upp 25, 26, 28, 29, 31 juli och 1, 4, 5, 7, 8, 10 augusti.

"Nina" (1789) skrevs av tonsättaren Giovanni Paisiello, librettister var Giuseppe Carpani och Giovanni Battista Lorenzi.

"Comala" (1780) skrevs av tonsättaren Pietro Morandi, librettist var Raniere dé Calzabigi.

Operan sjungs på svenska och italienska och textas på svenska.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!