– Jag har skrivit i hela mitt liv, men för ett och ett halvt år sedan omskolade jag mig till manusförfattare, säger Carl Fredrik Holtermann, ansiktet bakom det aktuella projektet "Channeling Garbo".
Han är 54 år och uppväxt i Stockholm, men fram till alldeles nyligen har han bott i Vadstena. Nu har han kvar ett torp vid Tåkern, som är hans skrivarstuga och ateljé. Där har en stor del av idén till "Channeling Garbo" vuxit fram, ett av tre projekt han håller på med just nu. Det kommer bli en hybrid mellan dokumentär och spelfilm på ungefär en timme, med scener från både Vadstenatrakten och Manhattan.
– Det finns något roligt i den där kontrasten mellan Östgötaslätten och New York-miljöerna.
Carl Fredrik har nu fått ett första filmstöd av Film i Öst (Östergötlands regionala resurscentrum för film).
– Filminspelningar är långa och dyra projekt. Min film har fått ett första utvecklingsbidrag, men det är en lång väg till färdig film. Tanken är att spela in med ett litet mobilt team och några få skådespelare för att hålla nere kostnaderna.
Filmens handling bygger på att få förståelse för andra människor och tänka sig in i hur de har det. Carl Fredrik tycker att människor idag ofta är dåliga på det och tror att sociala medier kan vara en orsak.
– Vi ser bara det andra väljer att visa upp. Vi har också blivit snabba att döma andra, som vän eller fiende, ofta baserat på några få meningar eller en bild. Vänskap byggs på digitala interaktioner och räknas i antal vänner och följare. Har vi blivit sämre på att förstå varandra?
Hollywoodstjärnan Greta Garbo kommer därför figurera i filmen.
– Hon var ju väldigt hemlig och tillbakadragen. Hur förstår man en person som inte lever längre och som det finns ganska lite skrivet om? Vem var hon?
Carl Fredrik hade även en släkting som gick bort för två år sedan, som liksom Greta Garbo levde tillbakadraget.
– När man ärver någons tillhörigheter väcks massor frågor. Vem var den här människan? Varför blev hennes liv som det blev?
Idén till projektet kom vid skrivandet av ett annat manus som även det inbegriper Greta Garbo. Där måste Carl Fredrik skriva hennes repliker och i princip ”vara henne”.
– Det är ju det speciella med att skriva manus. Man måste skapa personligheter eller försöka förstå de man skriver om. Först då blir de verkliga. Jag vill förmedla någon sorts förståelse för andra. Vi måste bli bättre på det!