I det första avsnittet av “1923” förklarar vår berättare Elsa Dutton (Isabel May) att vi kommer få ta del av en historia om våld, ett våld som följde med hennes familj från Irlands pubar och logar, till inbördeskrigets blodiga slagfält, utplåningen av indianerna och kampen om dagens Montana.
Ranchägarfamiljen Dutton, med dess patriark Jacob (Harrison Ford) och matriark Cara (Helen Mirren), har skapat ett imperium i Yellowstone i Montana. Men deras rike är hotat, dels plågas staten av gräshoppssvärmar som äter upp grödorna för boskapen, dels befinner de sig i en våldsam konflikt mot de invandrade skotska fåraherdar som också vill åt den lilla betesmark som är kvar.
Samtidigt har indianstammarna krossats och dess flickor tvångsassimileras in i den amerikanska kulturen genom en fransk-katolsk internatskola där de utsätts för brutal disciplin och förnedrande behandling. Teona Rainwater (Aminah Nieves) står upp mot nunnorna och rektorn fader Renaud (Sebastian Roché), men vill fly och fruktar för sitt liv. Kommer hon någonsin att få leva som en fri indiankvinna, få gifta sig och bilda en egen familj?
Efter att i flera år som skådespelare i tv-serier som “Veronica Mars” (2004–2019) och “Sons of Anarchy” (2008–2014) bytte Taylor Sheridan bana i 40-årsåldern och började skriva manus i stället. Han fick världens ögon för sig när han Oscarsnominerades för sin fina moderna västern “Hell or High Water” (2016) och har sedan framför allt blivit en framträdande seriemakare.
Hans tv-serie “Yellowstone” (2018–) skildrar ranchägarfamiljen Duttons kamp för sin kulturs överlevnad och makten över Montana i det moderna Amerika. Den har nu kommit att bli USA:s mest populära serie, tolv miljoner amerikaner bänkar sig framför varje avsnitt.
Förra året kom serien “1883”, med bland annat legenden Sam Elliot och countrystjärnorna Tim McGraw och Faith Hill i rollerna. Den handlar om hur familjen Dutton först lämnar Tennesse och utvandrar till det ännu oexploaterade Montana tillsammans med tyska och slaviska nybyggare. Det är en grym och gripande berättelse omgärdad av ond bråd död och brustna drömmar, en färd genom ett ogästvänligt land av sandstormar, sjukdomar, blodtörstiga banditer och fientliga indianer.
I “1923” har nu årtionden förflutit sedan dess och vi möter Duttons i en ny tid där förbudstidens våldsamma brottslighet och den stora depressionen utmanar deras existens.
Sheridan viker aldrig med blicken när han ser tillbaka på det förflutna. Det finns inga hjältar eller skurkar i Montanas och USA:s historia, utan bara olika människor vars vägar korsas i deras jakt på lyckan. Här finns en befriande realism i en tid där svärmiska låtsasvärldar och identitetspolitiska doktriner om “mångfald” och “representation” tenderar att förvränga verkligheten snarare än att synliggöra den. Det var familjer som Duttons som med hårda nypor tämde den vilda västern, inget annat. Sheridan är inte heller sentimental kring indianernas öde, de ställs bara inför samma brutala existentiella utmaning som alla andra, att döda eller att dödas.
I USA har hans serier framför allt älskats av den konservativa publiken som drömmer sig tillbaka till en tid som gör deras samhälle begripligt för dem, även om det på många vis var mardrömslikt för de flesta. Sheridan har inte riktigt velat kännas vid det, men hans sätt att berätta och hans teman upplevs också nyktra och samlande i sitt allvar i en tid av splittring, motsättningar, lögner och allmän galenskap. För amerikanen blir det för eller senare den mytiska västerns berättelser som kan ge mening åt USA:s existens.
“1923” är episkt i sitt format och har kostat därefter, uppemot 350 miljoner kronor per avsnitt. Utöver Montanas vackra vidder och dimhöljda berg så tar serien oss också till storviltsjägarnas Afrika och inte minst storslagna stridsscener från första världskrigets västfront. Vid sidan av Mirren och Ford ser vi bland annat Robert Patrick och den gamle James Bond-skådespelaren Timothy Dalton i rollerna.
Likt “Yellowstone” och “1883” älskar “1923” de amerikanska kritikerna och publiken, omkring 7,5 miljoner amerikaner har sett serien. Det första avsnittet av “1923” har precis visats på strömningstjänsten SkyShowtime i Sverige.