Manus: Nassim Soleimanpour
Medverkande: Eva Röse
Riksteatern, KariL
1 september
Kö en regnig kväll utanför på gatan. Eva Röse drog fullsatt hus och gjorde ett fantastiskt bra jobb på scen. Stämningen var hög och het. Publiken applåderade ofta och hjärtligt.
Ett spel på slak lina i dubbel bemärkelse. Innehållet i sig är en balansakt, men också varje föreställning. Eva Röse på Sagateatern hade varken sett pjäsen eller manuset. Hon fick texten i ett kuvert på scenen. Metoden skiljer sig från 1970-talets improvisationsteater. Då improviserades allt fram utan manuskript.
Till skillnad finns här alltså ett specifikt manus att förhålla sig till. ”Vit kanin, röd kanin” är skriven av den unge iranske dramatikern Nassim Soleimanpour. Pjäsen har översatts till mer än 15 språk och spelats i en mängd olika länder av olika skådespelare. Tisdagskvällens föreställning på Sagateatern innebar premiär för Sverige. Varje gestaltning sker endast en enda gång av respektive skådespelare. Efter Eva Röse kommer stafetten att föras vidare av Stina Ekblad, Björn Kjellman, Johan Ulveson, Özz Nûjen, Marika Lagercrantz med flera.
Varje föreställning blir alltså både unik, personlig och generell. Antagligen utfärdas också samma märkliga påbud: att inte avslöja pjäsens innehåll. Publiken ombads även att underteckna sekretess. Frihetens villkor och begränsningar sätts på prov. Och vi finner oss i detta. Hur lätt manipuleras vi inte? Man kan till och med börja undra om den namngivne författaren finns på riktigt? Och ibland ramlar man ur förtrollningen och kan tycka att högläsningen och allegorierna med kaninerna tar överhanden.
Ändå känns många partier på riktigt i denna metateater. Interaktionen med publiken var mycket direkt och helt otrolig. Eva Röse agerade med totalt närvaro, snabb koncentration och stor variation med kropp och röst. En övertygande dramatiker och komedienn i samma person. Med briljant precision behärskar hon sina uttrycksmedel. Trots allt, vi var med om något annorlunda och unikt i en teatersalong – inte minst beroende på samspelet med publiken.