FörestÀllningen ingÄr i ett av Riksteaterns teman: mÀnniska och natur. Stefan Sundström med sina vemodiga naturlÄtar Àr ju alltid intressant och uttrycksfull. Men hÀr har han blivit nÄgot av en bakgrundsmusiker och illustratör till Martin EmtenÀs förelÀsning om natur och klimat. En prÀktig skolmagister som berÀttar för oss om jordens prekÀra tillstÄnd. Om sÄnt vi redan vet.
En variant pĂ„ âmansplainingâ som skulle kunna kallas âmiljöplainingâ. Predikotexter.
Ă andra sidan, i rĂ€ttvisans namn finns nĂ„gra trĂ€ffsĂ€kra inslag. Magistern kammar hem en del poĂ€nger med komprimerade bilder och jĂ€mförelser. Han stĂ€ller frĂ„gor och filosoferar om mĂ€nniskan, djuren och evolutionen. Skarvarnas kolonier jĂ€mförs med mĂ€nniskans byggda betongsamhĂ€llen. Monokulturer i stĂ€llet för livsstarka mĂ„ngkulturer. âVi har ju en inre skarv.â
SÄ fort Stefan Sundström i hatt, skinnpaj och gummistövlar greppar sin gitarr tar förestÀllningen ett sprÄng in i levande och gestaltande kultur. Hans kÀnsliga och skrovliga röst, det bÄde ömsinta och rÄa gitarrspelet Àr en upplevelse i sig. I sammanhanget blir han nÄgot av en uppfriskande anarkist och stökig outsider som inte har vett att vara PK i tid och otid. Birgitta Henrikssons skickliga hantering av el-pianot lÄter ibland som en spikpistol. SÄnt Àr bra.
Bildspelet i bakgrund vÀxelverkar innehÄllsmÀssigt med prat, sÄng och musik. Spontan handkamera och sidokommentar frÄn Sundström ger humor och smÄ överraskningar. Som helhet en sympatisk, vÀllovlig men förutsÀgbar produktion. Den Àr nertyngd av ett givet budskap som en gammaldags kyrkohögmÀssa.