Mycket av Östgötateaterns verksamhet har pågått på E4 mellan Norrköping och Linköping de senaste veckorna. Den stora musikalen "Camera" lämnar Linköping för att ha nypremiär i Norrköping på lördag. "Farmor och vår herre" gör motsatta resan och lämnar Norrköpig för att ha nypremiär i Linköping på fredag. Det är en avancerad logistik som ligger bakom. Scenografi och teknik ska flyttas och trimmas in och för skådespelarna väntar ett nytt scenrum att bekanta sig med.
– Det är faktiskt ganska härligt att få pausa en föreställning ett par veckor och landa lite. Det gör att man kan se den lite med nya fräscha ögon, säger Karin Oscarsson som spelar huvudrollen som Ingrid Bergman i Camera.
Karin Oscarsson har varit knuten till Östgötateatern i drygt 10 år och har gjort scenbytet förr. Hon vet att det innebär en del utmaningar.
– Norrköping har en större scen och salong. Det blir en annan rymd och du måste tänka på att tala lite högre. Å andra sidan är Linköping mer intimt och du kommer närmare publiken. Salongen är brantare och du måste komma ihåg att det sitter publik högre upp.
– Sen innebär det andra förändringar bakom scenen. Du skapar dig alltid vanor. Du har gjort just det bytet eller den entrén på ett speciellt sätt. Nu gäller det att skapa ett nytt flow på en ny scen, säger Karin Oscarsson.
För Östgötateaterns scentekniker är flyttperioden en riktig svettig utmaning. Lastbilarna har gått i skytteltrafik mellan städerna med teknik och scenografi. 20 personer är fast anställda med att sköta föreställningstekniken och allt runt omkring.
– Det här är ju de två stora produktionerna men vi har fyra produktioner igång och dessutom har vi samtidigt varit på turné i länet med "Jord", säger Patric Eriksson, teknisk samordnare på Östgötateatern.
– Visst är det en del att tänka på. Ibland måste det mellanlagras också om det är längre speluppehåll. Det är ju viktigt att inte blanda ihop grejorna, säger Håkan Sjösvärd, föreställningsteknisk chef.
Det stora grundmaskineriet i de olika teaterhusen är detsamma och i beställningarna av scenografin ingår att de ska passa in på båda scenerna trots att måtten skiljer sig en del mellan scenerna. Mycket måste ändå anpassas och justeras på plats efter ett byte.
– En grundregel är att rita scenografin så den passar i Linköping då får den plats i Norrköping. Kan vara svårare när det är tvärt om, säger Håkan Sjösvärd.
Justeringar och anpassningar av tekniken är ett ständigt pågående arbete och den stora utmaningen är att få personalen att inte arbete för mycket. Jobbet blir lätt en livsstil och engagemanget inför premiärer och nypremiärer är stort.
– De flesta brinner väldigt hårt för det här jobbet. Pirret innan ridån går upp är väldigt häftig och är svår att förklara för dem som inte jobbar med det. Vi blir som en liten familj i produktionen, säger Patric Eriksson.