Skruvat, poetiskt och kul på Ung scen/öst

Mitt hjärtas okända arkiv, Ung scen/öst

Stina von Sydow, Martin Waerme och Ludwig Bertling Wiik i "Mitt hjärtas okända arkiv" på Ung scen/öst.

Stina von Sydow, Martin Waerme och Ludwig Bertling Wiik i "Mitt hjärtas okända arkiv" på Ung scen/öst.

Foto: Markus Gårder

Teater2014-11-12 06:00

Manus och regi: Malin Axelsson

Medverkande: Ludwig Bertling Wiik, Stina von Sydow och Martin Waerme

Linköping

11 november (Spelas till 12/12)

Det låter och suckar bakom de vita lamellväggarna på scenen i salongen på Elsa Brändströms gata. När de dras åt sidan uppenbaras ett dammigt kontor belamrat med papper, pärmar och stämplar. Och en olycklig individ med spretrufsigt hår som sökt 984 jobb och till slut fick en lapp att han skulle infinna sig här på Undergatan. Nu stämplar och flyttar han papper av oklar anledning. Det är ju inget riktigt jobb...

Men snart får han sällskap av ytterligare en arbetslös. En poet som ställer filosofiska frågor av typen "Var börjar och slutar Mount Everest?" eller "När slutar man att vara barn?".

Ung scen/östs nya pjäs "Mitt hjärtas okända arkiv" vänder sig till mellanstadieelever och vi ser föreställningen tillsammans med av två femmor från Tornhagsskolan. Redan i foajén värms klasserna upp av en långhårig, gitarrspelande cowboy (Martin Waerme). Han återkommer sedan som überjobbig dammsugarförsäljare med stå upp-talang.

Föreställningen bjuder på tvära kast mellan poetiskt existentiella resonemang, prutt-humor, bakterieäckel och mörkrädsla. Men den unga publiken är med hela tiden. Det skrattas, tjuts och applåderas.

Som alltid i Ung scen/östs produktioner finns ett tydligt politiskt engagemang. Teaterns konstnärliga ledare sedan fem år, Malin Axelsson, står för både manus och regi. I pjäsen lyfter hon frågor kring ekonomi, arbete och konstens villkor. Men det blir aldrig plakatteater utan tvärtom galet, roligt och underhållande. Och ingen kan heller tvivla på att man verkligen står på barnens sida.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!