Östgötateatern vann – fick rätt om stoppade roboten

Förvaltningsrätten går på Östgötateaterns linje och slår fast att Arbetsmiljöverket inte hade grund för förbjuda teatern att använda robot i föreställningen "The Last Fish".

I "The Last Fish" användes för första gången en robot i en cirkusföreställning. Arbetsmiljöverjket satte stopp för den, men det var fel säger Förvaltningsrätten i Linköping.

I "The Last Fish" användes för första gången en robot i en cirkusföreställning. Arbetsmiljöverjket satte stopp för den, men det var fel säger Förvaltningsrätten i Linköping.

Foto: Klara G

Teater2020-07-03 14:10

Arbetsmiljöverket stoppade i höstas roboten i Östgötateaterns hyllade cirkusföreställning "The Last Fish" eftersom den ansågs utgöra en säkerhetsrisk. Men Scenkonst Öst överklagade beslutet – och får nu rätt av Förvaltningsrätten i Linköping.

Myndigheten anser att Arbets­miljöverket inte haft grund för sitt beslut. Detta glädjer Pia Kronqvist, vd för Scenkonst Öst.

– Jag är jätteglad att förvaltningsrätten gör samma bedömning som vi att det var en säker arbetsmiljö. Men det är också glädjande att teatern som arbetar med illusioner, att det ibland ska se farligt ut, kan fortsätta att utforska gränslandet mellan människa och maskin, säger hon.

– Scenkonst handlar om att få pröva nya områden. Vi har gjort rätt i det här fallet. Vi har både utforskat och haft en säker arbetsmiljö.

Förvaltningsrätten menar att Arbetsmiljöverkets föreskrifter för maskiner inte gäller för "maskiner för förflyttning av aktörer vid artistiska framträdanden". Rätten anser också att de säkerhetsåtgärderna runt roboten har varit tillräckliga. 

Cirkusartisten Mattias Lindström är en av dem som står bakom föreställningens idé och koncept.

– Det känns fantastiskt kul att förvaltningsrätten går på vår linje, säger han.

Mattias Lindström är intresserad av robotteknik och att utforska samspelet mellan människa och maskin. Han arbetade i ett och ett halvt år med roboten i föreställningen. Därför var besvikelsen stor när roboten stoppades efter tretton föreställningar.

– Det var så deppigt när man lagt ner så mycket jobb och fått fantastiska reaktioner från publiken, säger han.

– Vi kände att Arbetsmiljöverket inte såg det massiva säkerhetsarbete som vi hade gjort. Vi trodde att vi skulle ha en dialog med dem, så det var snopet när beskedet bara kom.

Ensemblen skapade en ny version av föreställningen. Några planer på att sätta upp originalföreställningen på nytt finns inte, men den filmades och finns nu tillgänglig på teaterns webb.

– Allt som hänt visar att det kan kosta på att ligga i framkant, men det kostar på ännu mer att inte göra det, då blir det inte intressant för publiken. Då bryter man inte ny mark. I slutändan var det lyckat, man måste ta risker, särskilt inom cirkus, summerar han.

Men Arbetsmiljöverkets presstjänst meddelar att domen kommer att överklagas. Vi har dock inte lyckats nå någon för ytterligare kommentar.

Karta: TEATERTORGET 1
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!