Molière med lust och fägring stor

Molières "Hustruskolan" på Löfstad slott

Lysande skådespeleri. Claës Weinar och Jenny Antoni i rollerna som Arnolphe och Agnès i "Hustruskolan" på Löfstad slott.

Lysande skådespeleri. Claës Weinar och Jenny Antoni i rollerna som Arnolphe och Agnès i "Hustruskolan" på Löfstad slott.

Foto: David Söderström

Teater2015-05-31 18:20

Regi och spel: Göran Sarring

Medverkande: Claës Weinar, Jenny Antoni, Joel Berg, Yvonne Lundqvist

Gästabudssalen, Löfstad slott

29 maj–18 juni

Detta är veritabel komedi och teater spelad med lust och fägring stor. Vad mer behövs än ett riktigt bra manus och några mycket stilsäkra skådespelare på en enkel scen. Premiärkvällen blev en succé. Det var fullsatt med 100 personer i Gästabudssalen. En tidsmässigt perfekt miljö eftersom flygelbyggnaden uppfördes nästan samtidigt som pjäsen hade urpremiär 1662.

Intrigen handlar om svartsjuka, passion och felaktiga kalkyler när det gäller äktenskap. Den förmögne medelålders Arnolphe har på ett ytterst beräknande sätt uppfostrat en liten flicka i bur för att sedan kunna gifta sig med henne. Han tror sig ha totalkontroll över läget. Men som ung kvinna blir Agnès kär i en jämnårig ung man, Horace. Och då hopar sig problemen. Dubbelspelet och ränksmideriet blir allt mer rafflande raffinerat.

Författaren hade liknande erfarenheter. Bara ett halvår innan han skrev ”Hustruskolan” hade den då 50-årige Molière gift sig med en 30 år yngre skådespelerska. Äktenskapet bröts snabbt ner av hans egen svartsjuka och efter en tid lämnade den unga hustrun honom.

Föreställningen på Löfstad slott gestaltas otroligt bra med driv och precision. Premiärkvällen var instuderingen i det närmaste helt perfekt. Inget sufflörstöd kunde höras. Scenens maestro är tvivelsutan Claës Weiner. Han spelar med återhållen exakthet i ton och gestik samtidigt som han är enastående mångtydig och uttrycksfull i sin karaktärstolkning.

Göran Sarring inte bara regisserar utan spelar också tre biroller själv. Och han har valt skådespelare med omsorg. De är – med förlov sagt – som klippt och skurna för respektive roller. Den unga Jenny Antoni gör en lysande insats som den troskyldiga och äppelkindade Agnès. En babydoll med liten röst och trippande steg, men som senare visar sig ha helt andra sidor. Den unge friaren Horace gestaltas mycket roligt och fyndigt av Joel Berg. I den här genren med satiriska undermineringar är själva det teatrala överspelet ett värde i sig.

En helkväll med härligt frustande teater på Löfstad slott.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!