Vårdnässpelen har två somrar i rad haft stora framgångar med sin spännande uteteater om Barbro Påle och Dackeupproret. Nu tar man sig an ortens andra, relativa megakändis Moa Martinson, med tak över huvudet. Hon föddes där, nära tre mil söder om Linköping, av tonåriga tjänsteflickan Kristina Swartz på allhelgonaafton 1890. Fadern är och förblir okänd liksom mycket annat om författarinnan. Med tanke på hennes betydelse för svensk skönlitteratur är hon föga utforskad, speciellt ifall man jämför med maken och Nobelpristagaren Harry Martinson.
– Man har nöjt sig med att konstatera att Moa (som hette Helga) föddes här och var fyra år när hon och modern flyttade till Norrköping. Sen börjar liksom historien om Moa, tycker de. Det tyckte inte vi, säger manusförfattare och producent Maria Winroth och nickar mot medförfattaren Jonna Nyberg.
– Vi började läsa på, kontaktade Ebba Witt-Brattström som skrivit en avhandling (Moa Martinson: Skrift och drift i trettiotalet 1987) och hon har gett oss en del tips.
De läste också alla (de självbiografiska) romanerna för som Moa själv sa: ”sanningen är därinne”.
– Dessutom fann vi även att kvinnan som nu bor i torpet där Moa föddes kände en kvinna som var bästis med Moas kusin. På den vägen fick vi flera anekdoter som kanske inte just handlade om Moa men väl om hur det vara att leva och vara kvinna i Vårdnäs för 127 år sedan.
– Vi har blandat citat, fakta, påhitt och dramatiserat det vi ville göra teater av. Några karaktär är historiskt sanna, andra har vi plockat in själva men det handlar mer om Moas mor än om henne själv. Det börjar med Moa i 9-10 årsåldern men sedan backar vi berättelsen tillbaka till Kristinas havandeskap och alla de problem det skapar.
I år, tack vare tak och årstid, har man satsat stort med professionella regissörer och den akademiska damkören Linnea (20 kvinnor stark) som kommer framföra helt nyskriven musiken. Plus dans, solosång och en fin liten orkester med bland annat flöjt och dragspel.
– Det är svårare att knyta professionella krafter till sig när man spelar på sommaren så de finns många fördelar med att spela på hösten i stället, säger Maria om föreställningen som har premiär den 12 oktober och framförs här fyra kvällar i rad.
Den spelas även i Hallarna i Norrköping 28 och 29 oktober.