Och liksom tidigare väljer teatern att satsa stort och brett.
– Varje produktion ska kännas som det viktigaste man kan göra. Det är vad som krävs för att vi ska skapa det där undret, säger Johan Celander, teaterchef.
Han berättar att det internt finns önskemål om att prova på nyskrivet. Publiken i sin tur vill gärna se en lättsam repertoar och efterfrågar tydlighet från teatern.
– Ibland har vissa uppsättningar blivit lite tyngre än vi trott. Det kan vara svårt att veta innan vi repeterar, säger Johan Celander.
Med start nu i september är det premiär i Linköping för farsen ”Stark som en räv”. Dramat tar avstamp i Macchiarini-skandalen, men skrevs långt innan av Ylva Lööf.
– Den är så jävla bra så det här måste vi göra, säger Marika Lagercrantz som gör regidebut på Östgötateatern.
Fars i betydelse typ ”sängkammarfars” är det inte. Ämnet tas på allvar, enligt Marika Lagercrantz.
– Men när det är fara och färde måste vi kunna skratta.
Hela dramat utspelar sig i hemmiljö. En kärlekshistoria finns också insprängd i manus.
Parallellt i Norrköping spelas ”Mycket väsen för ingenting”.
– En av Shakespeares kvickaste komedier, säger Nina Jemth som svarar för idé, koncept och manusarbete tillsammans med Pelle Öhlund.
En stor ensemble lovar bjuda på sång, dans och förvecklingar. Musiken är nykomponerad.
En nyskriven musikal ryms också på repertoaren, även om såväl Linköpingsbor som Norrköpingsbor får ge sig till tåls till nästa år. Det är ”Camera” som handlar om Ingrid Bergman. Musikalen är skriven av regissören Staffan Aspegren och textförfattaren och musikern Jan-Erik Sääf.
– Det var svårt att hitta regissör. Eftersom musikalen är skriven av två män kände vi att vi ville ha en kvinna.
Eva Gröndahl svarar för regi i denna kammarmusikal i storformat som produceras i samarbete med Smålands Musik & Teater.
Nästa år får teaterpubliken också se Hjalmar Bergmans klassiker ”Farmor och vår herre”.
– Det var publikens val, säger Johan Celander.
– Det var faktiskt mitt val också! säger Pontus Plænge som regisserar denna uppsättning.
Marika Lagercrantz spelar rollen som farmor Agnes Borck. Hon har gift sig rikt och nu är det dags att dela ut pengarna till barn och barnbarn. Men det blir kanske inte riktigt som hon tänkt sig.
Ung scen/öst öst har fyllt 15 år och satsar också på en klassiker. Det är Trollkarlen från Oz.
– För mig handlar den om att du får vara som du är. Du duger. Inom dig finns både magi och glitter, säger AnnaLina Hertzberg som svarar för bearbetning och regi.
Föreställningen spelas för mellanstadiebarn.
– Vi vill ge elever och lärare klassiker att både känna igen sig i och utmanas av, säger AnnaLina Hertzberg.
Trollkarlen från Oz spelas på Stora Teatern. Några lördagar finns det möjlighet för alla, inte bara skolklasser, att se den. Räkna med skumgummiperuker och en scenografi som kan komma att bli ätbar!
Utöver detta bjuder ung scen/öst på en nyskriven föreställning om kärlek. Den heter "Fladdret" och riktar sig till 6-8-åringar. Karaktärerna M och C utforskar vad det är för känslor som skapar fladder imagen. På repertoaren har man också "När knoppar brister" som utgår från Karin Boyes dikter. För gymnasieelever ger man "Inte Hamlet", en monolog som just handlar om Hamlet och rymmer en del grubblerier kring att vara eller inte vara. Dessutom spelar man "Centralanstalten för kläckning och fostran", inspirerat av "Du sköna nya värld".