Skådespelaren, dramatikern och regissören Mats Huddén avled den 1 mars efter en tids sjukdom.
– Det är svårt att fatta att det verkligen är sant. Jag kan inte beskriva vår sorg och saknad med ord. Det är en fruktansvärd förlust för hela vår familj – både för mig och barnen, säger hustrun Marianne, när vi pratar med henne.
Mats Huddén lämnade scenskolan i Malmö 1971 och fick, strax efter sin examen, ett samtal från Norrköping. Teaterchefen John Zacharias på Östgötateatern sökte en ung skådespelare och frågade Mats, som då inte hade någon som helst koppling till Norrköping. Han tackade ja till tjänsten och blev kvar på våra östgötska scener i imponerande 37 år.
Det började med prins Silver i pjäsen "Hönssoppa med korngryn" 1971.
Det slutade som herr Milde i pjäsen "Räddad" 2008.
Ett stort kapitel svensk och östgötsk teaterhistoria.
Vi såg honom i flera hundra roller här, men teatermannen Huddén var så mycket mer inom film, tv och musik.
Han har gjort mer än de flesta.
"Jag har fått skapa min egen värld av vad teater är. Man måste skapa den själv", sa han inför sin 70-årsdag.
"Stiftelsen", musikalen "Little Shop of Horrors", de kritikerrosade pjäserna "Streber", "Gertrud" och "Din stund på Jorden" och "Guys & Dolls" är en liten del av hans lista på Östgötateatern.
"Tre kärlekar", "Rederiet", "Tryggare kan ingen vara", "Stockholm Marathon" och "Emma Åklagare" är bara några av alla tv-serier Mats Huddén varit med.
Han har dramatiserat och regisserat många uppsättningar runt om i Sverige, men också på teatrarna i Odense och Köpenhamn.
Som "Bröderna Lejonhjärta" och "Emil i Lönneberga".
I början av 1980-talet träffade Mats Huddén koreografen och dansösen Marie Lalander, som hade dansat i en uppsättning av "Bröderna Lejonhjärta".
"Hon frågade om vi inte skulle dramatisera den ihop. Jag nappade direkt. Vi arbetade med manuset under ett års tid innan vi tog kontakt med Astrid Lindgren för att få godkänt. Jag var hemma hos henne och visade modeller och vi brevväxlade", har Mats Huddén berättat om arbetet.
Uppsättningen blev en stor succé.
Över 40 000 människor såg den på Östgötateatern innan den gick på export till Danmark.
– Mats och jag var faktiskt och såg en nyuppsättning av "Bröderna Lejonhjärta" i Odense bara för några år sedan. Det var en sån efterfrågan så man satte upp den igen. De som var barn då på 1980–talet gick med sina barn nu, berättar Marianne Huddén.
– ...och så sent som vid första advent förra året såg vi en uppsättning av Emil, som Mats dramatiserat på Folketeater i Köpenhamn.
Mats Huddén gjorde mycket i sin långa karriär, som var lika rolig som allvarlig. Det fanns en viktig länk mellan just det, som han återkom till i flera intervjuer.
– Man ska alltid göra sitt allra bästa. Det handlar om sanning och om trovärdighet. Jag är sträng med sånt – och disciplinerad. Teater är en illusion. Ska publiken ta den på allvar så krävs att alla på scenen också gör det... Om inte alla är med på leken så blir det ingen lek, sa Mats Huddén i Ywonne Sahlbergs intervju inför hans 65–årsdag.
Göran Sarring, mångårig vän och kollega på Östgötateatern, mötte Mats Huddén i början av 70-talet. De har följt varandra genom åren och gjort mycket teater ihop – både på och vid sidan av scenen. De växte upp tillsammans i en generation, som skapade och spelade mycket teater för barn och ungdomar.
– Han kunde konsten att blanda lek och allvar i en och samma mening. Alla stora skådespelare har det. Mats Huddén hade det. Det känns oerhört ledsamt, säger Göran Sarring.
– Mats var hängiven, seriös, professionell och fuskade aldrig.
De regisserade på senare år, på varsitt håll, sommarteater, där Göran hade sin scen i Löfstad och Mats i Söderköping.
– Vi var inte konkurrenter. Vi kompletterade varandra. Ju mer teater vi gjorde ju större blev behovet... Det var så vi tänkte och arbetade. Vi pratade om mycket det, säger Göran Sarring.
Mats Huddén blev 71 år. Han sörjs närmast av frun Marianne, sonen Jacob, dottern Jonna, bonussönerna Johan och Peter och sju barnbarn.