– I pjäsen vilar ett djupt drama som komedin kan studsa mot, säger regissören Pelle Öhlund.
Tillsammans med Nina Jemth har han gjort en nybearbetning av den komedi som anses vara Shakespeares allra kvickaste. De båda har länge och framgångsrikt drivit Varietéteatern Berbès i Malmö. Men i Östergötland är de mest kända för den hyllade familjeföreställningen ”Wendy och Peter Pan” på Östgötateatern.
Tidigare har duon framför allt arbetat med tragedierna i Shakespeares dramatik. ”Mycket väsen för ingenting” är faktiskt den första Shakespearekomedi som de har arbetat tillsammans med.
– Intriger där en oskyldig flicka blir anklagad för att vara otrogen, eller ett ungt par måste stå emot en oförstående omgivning var väldigt populärt på Shakespeares tid. Det använde han sig av, men gjorde innovationer och lade in en subintrig med ett annat par som bildar en kontrast till den traditionella berättelsen, berättar Nina Jemth.
”Mycket väsen för ingenting” är en rapp komedi om kärlekens alla tänkbara nyanser. Historien utspelar sig på ett gods på den sicilianska landsbygden och kretsar kring två par. Det första är Hero (Caroline Harrysson) och Claudio (David Nordström), som får en vinglig färd mot altaret. Sedan har vi den själständiga Beatrice (Ann-Sofie Andersson Kern) och inbitne ungkarlen Benedikt (Peter Jansson).
– Ingen av dem tror egentligen på äktenskap och de har ett verbalt skyttegravskrig sinsemellan, berättar Pelle Öhlund.
Men allra mest beskriver Pelle Öhlund föreställningen som ett maskspel.
– Rollerna i pjäsen far med osanning. De hittar på charader och iscensätter groteska practical jokes. Alla lögner i stort och smått får förödande konsekvenser rör karaktärerna i pjäsen. I strukturen de befinner sig i bär de alla en mask, och visar inte vilka de på djupet är. Det yttrar sig också i kvickheten, man flyter ovanpå, säger Pelle Öhlund.
Som regissör har han arbetat utifrån pjäsens mer allvarsamma klangbotten.
– Det finns en väldigt patriarkal och förtryckande struktur i pjäsen, där männen har sin hederskodex. Det gör mig glad. Då kan man arbeta vidare med en konflikt och grotta ner sig i den. Humor fungerar bäst när det finns ett starkt drama i botten, säger Pelle Öhlund.
"Mycket väsen för ingenting", som har premiär på Stora teatern i Linköping på fredag, har spelats i Norrköping under hösten. Premiären blev uppskjuten en vecka när Rickard Carlsohn blev sjuk och Per Lasson fick kliva in och ta rollen som Don Pedro.