"Den girige" är en av den franske dramatikern Molières (1622-1672) mest älskade och spelade pjäser.
– Den här pjäsen ger en fantastisk provkarta över mänsklig svaghet. Molière skildrar det med ett fantastiskt humör och glimten i ögat. Undertiteln på pjäsen är "Skolan för lögnare" och den konsten tävlar alla i här, säger skådespelaren Christian Zell.
Flera av Östgötateaterns uppskattade veteraner har spelat sommarteater på Löfstad efter sin pension – och denna gång är det Christian Zell. Producenten Carina Perenkranz på Chopp Event gläds över att de äntligen får jobba tillsammans.
– Vi har många gånger pratat om att göra något ihop. Nu är det äntligen dags, säger hon.
Varje år brukar Christan Zell läsa Charles Dickens "En julsaga" i De Geerhallen och sagans gamle Scrooge påminner om Harpagon i "Den girige".
– Men Harpagon är tio gånger värre. Han är den värste snåljåp som gått i ett par skor, säger Christan Zell.
Harpagon är så förälskad i sitt eget kassaskrin att allt annat blir betydelselöst, och han hamnar i luven med de egna barnen Cléante och Èlise. I berättelsen finns också en kärlekshistoria, eftersom Harpagon har fastnat för samma flicka som sin son.
För tretton år sedan satte Chopp Event upp "Den girige" i gamla Linköping. Helena Eriksson – för många östgötar välbekant från tiden när maken Björn Eriksson var landshövding – är tillbaka i rollen som mäklaren Madame Simone.
– Men jag försöker glömma det tidigare lite. För det här är ingen upprepning av vad vi gjorde då. Det är något nytt, säger Helena.
De andra medverkande är Suzanne Ernrup, Lars Fager, Carina Perenkranz, Anders Sundquist, Julia Strandljung, Vanna Mantefors och Erik Elias Ekström.
Föreställningen blir en enaktare i Gästabudssalen som får gradängbygge så att 120 personer kan tas in. Salen har bra förutsättningar med flera dörrar som kan användas och scenografin blir enkel.
– I lokalen får vi inte sätta upp något på väggarna. Men vi behöver inte heller så mycket. Det kommer att bli fullt tillräckligt, säger Agneta Skarp, tidigare scenograf på Östgötateatern.
Molières pjäs utspelas i sent 1600-tal, men det har knappt spelats föreställningar i 1600-talsmiljö på Östgötateatern.
– I dag svänger man ju ofta till pjäserna, så det blev ett slags 1700-tal. Många kostymer har jag gjort till andra pjäser, berättar Agneta Skarp som tagit kostymer från bland annat uppsättningar av Holbergs "Jeppe på Berget" och Goldonis "Tre herrars tjänare".
Pontus Helander som tidigare bytt bana och blivit samtalscoach gör comeback i teatervärlden som regissör.
– Det är bara ett litet gästspel. Nu gör jag det som känns kul, säger han.
Vad kan publiken vänta sig?– Mycket skratt, men också eftertanke. Inte minst Swedbanks penningtvätthärva visar att girigheten finns även i dag.
Premiär blir den 1 juni och totalt ges 18 föreställningar.