Roligt om än inte briljant

CCC Gangstern på Stjärnornas krog eller Fullmatad intrig och mättad handling

Holgerspexet slår tillbaka. Lucas Helmersson som Victor Ejder.

Holgerspexet slår tillbaka. Lucas Helmersson som Victor Ejder.

Foto: Pia Molin

Studentspex2014-11-03 10:00

Holgerspexet

Forumteatern, Linköping

1 november

Holgerspexet är en etablerad spexensemble och när man nu presenterar sitt artonde spex är förväntningarna höga. Jag minns med glädje det prisbelönta spexet "Världsomställningen i Paris" 2012.

"Gangstern på Stjärnornas krog" är ett bra spex. Svagheterna ligger, som vanligt, i ramarna. Det är en jämn och bra ensemble. Bra sångare, utmärkt orkester, utsökt kör och bra dansare. Dekoren är helt okej med en fyndig lösning som imiterar den vridscen som inte finns. Snygga kläder och roliga effekter.

Ensemblen är, som sagt, jämn, bra skådespelare allesamman, men de som dominerar är dock Lucas Helmersson som Victor Ejder med en plastik som är makalös och helt obetalbar och Sofie Lärkhammar som Leila Oregano, med ljuvlig 20-tals-look, personlig utstrålning och bedårande vacker schlagerröst. Hjalmar Hardestam som kökschefen Gordon Morberg gör också en fantastisk skådespelarinsats i sin elaka och lismande roll. Regin är väl anpassad och skådespelarna löser omstarter och tillropade variationskrav från publiken på ett fyndigt och smidigt sätt.

Storyn är rolig om än inte briljant. Det blir lite väl mycket prat och för långt mellan sångnumren. Trots omstarter och vissa longörer håller man sig dock till 3 timmar prick.

Orkesterns placering ovanför scenen är inte lyckad. Man tappar helt publikkontakten och allt orkesterljud kommer genom högtalarna. Vi vill se orkestern spela! Ljudet i Forumteatern är som vanligt inte optimalt. Sången låter inte så snyggt, som den skulle kunna göra, och balansen mot den hårt mickade orkestern fungerar inte. Vissa intonationsmissar i körsången beror säkert också på dålig medhörning.

Så mina käpphästar:

Skippa välkomstsnacket! Vi har haft förmånen att se spex i Linköping i över 30 år, vi vet hur man gör och de som inte vet lär sig snabbt. Gör som i Lund, värm upp publiken med kul musik från diket, någon sprittande tysk operettmusik som ”Berlinerluft”, "Jung muss man sein” eller annan tivolimusik och gå sen direkt på ouvertyren. Vi vill komma i feststämning – inte lyssna på föreläsning. Och låt det inte dröja 20 minuter innan det första sångnumret kommer! Skippa också de sista presentationerna av grupperna – de står i programmet.

Sen undrar jag om det är klokt att reservera mitten av parketten till gamla spexare som dominerar interaktionen med ensemblen. Det blir lätt så att resten av publiken känner sig utanför och det är knappast meningen.

Ergo: Ifrågasätt hur det alltid ha varit. Gör några studieresor till andra universitet och se vad som är bra där. Stjäl det!

Spexet spelas även 5, 7, 8, 12, 14 och 15 november.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!