Huvudpersonen i "Hon. En relationsroman" Àr en 23-Ärig journaliststudent som vÄndas över den relation som just tagit slut. Han grÀmer sig Àn mer över att han inte minns sin kÀrleks för- eller efternamn. Hans eget namn Àr dÀremot tydligt utskrivet: Viktor Andersson.
Skicklig autofiktionĂr det samme Viktor Andersson, som just nu sitter framför mig pĂ„ ett fik i Stockholm, dĂ€r han bor sedan ett halvĂ„r. Författaren svarar vare sig ja eller nej pĂ„ frĂ„gan.
â Den fördel jag har av mitt namn Ă€r att jag Ă€ndĂ„ med viss trovĂ€rdighet kan hĂ€vda att det Ă€r nĂ„gon annan. Det finns inte bara en Viktor Andersson, vi Ă€r ju ett gĂ€ng, Ă€ven om vi trĂ€ffas vĂ€ldigt sĂ€llan, sĂ€ger han roat.
I "Hon" anvĂ€nder han skickligt autofiktionen för att ge berĂ€ttelsen dubbla bottnar. MĂ„nga av de yttre detaljerna om bokens "Viktor Andersson" stĂ€mmer helt och hĂ„llet överens med hans egen levnadshistoria. Han Ă€r ocksĂ„ född och uppvuxen i Ăstergötland, har studerat journalistik och Ă€r i nĂ€stan samma fas i livet som sin romanfigur.
â Jag tror att nĂ€r man sĂ€tter sig ner och börjar skriva sin första roman sĂ„ skriver man i jagform, för det Ă€r enkelt. Det kan alla, sĂ€ger han och fortsĂ€tter senare:
â Upprinnelsen till boken var att jag började kĂ€nna kĂ€nslan av ett slut. Inte bara slutet pĂ„ en relation som man skulle kunna tolka det, utan slutet pĂ„ en tid, en period i mitt liv, en situation och ett tillstĂ„nd. PĂ„ nĂ„got sĂ€tt ville jag rĂ€dda det jag kunde ta med mig frĂ„n den situationen.
Andra slukarĂ„lderMan skulle kunna tro att Viktor Andersson har skrivit hela livet, men faktum Ă€r att det dröjde Ă€nda till gymnasieĂ„ldern innan han hittade tillbaka till barndomens lĂ€slust â och i förlĂ€ngningen till skrivandet.
â Plötsligt satt jag dĂ€r med en bok i min hand som inte var en ungdomsroman. Det blev som en andra slukarĂ„lder för mig. Det var dĂ„ jag började anvĂ€nda mitt bibliotekskort pĂ„ riktigt, jag lĂ€ste allt som Hjalmar Söderberg hade skrivit, allt av Willy Kyrklund och allt som Karin Boye skrivit, berĂ€ttar han.
2009 var han nominerad till lilla Augustpriset för sin novell "En dröm i slutet av november" och som 21-Äring fick han ta emot pris i tÀvlingen Unga berÀttare i Norrköping. Men det Àr "Hon. En relationsroman" som han betraktar som det första riktiga steget in i författarskapet.
â Jag förnekar allting som jag har skrivit före den hĂ€r romanen. Det Ă€r först nu som jag kĂ€nner att jag kan börja stĂ„ för det jag skriver. Det som har varit tidigare har bara varit skisser och övningar i skrivandet.
StandardfrÄgan "nÀr bestÀmde du dig för att bli författare?" ÄtergÀldas inte med nÄgot standardsvar.
â Jag kommer vĂ€l frĂ„n ett sĂ„dant sammanhang och en sĂ„dan bakgrund dĂ€r man inte kan sĂ€ga att man vill, ska eller tĂ€nker bli författare. DĂ„ fĂ„r man sĂ€ga nĂ„gonting annat i stĂ€llet: att man tĂ€nker bli journalist.
Vad Àr det för sammanhang du kommer ifrÄn?
â Ett dĂ€r man inte riktigt ser författarskapet som ett yrke. DĂ€r den enda bilden man har av författare Ă€r sĂ„dana man har sett sitta i morgonsoffan i tv. (TT)