Viktor Andersson: Debutant i glömskans tecken

VÄren Àr debutanternas tid pÄ de svenska bokförlagen. En av Ärets unga romandebutanter Àr Viktor Andersson, tidigare journalist pÄ Corren i Mjölby.Hans roman "Hon" Àr en kÀrlekshistoria som gÄr i glömskans tecken.

Viktor Anderssons romanfigur, med samma namn, tittar gÀrna bakÄt och försöker minnas vad "hon" hette.

Viktor Anderssons romanfigur, med samma namn, tittar gÀrna bakÄt och försöker minnas vad "hon" hette.

Foto: JESSICA GOW / TT

Stockholm2013-12-31 17:15

Huvudpersonen i "Hon. En relationsroman" Àr en 23-Ärig journaliststudent som vÄndas över den relation som just tagit slut. Han grÀmer sig Àn mer över att han inte minns sin kÀrleks för- eller efternamn. Hans eget namn Àr dÀremot tydligt utskrivet: Viktor Andersson.

Skicklig autofiktion

Är det samme Viktor Andersson, som just nu sitter framför mig pĂ„ ett fik i Stockholm, dĂ€r han bor sedan ett halvĂ„r. Författaren svarar vare sig ja eller nej pĂ„ frĂ„gan.

– Den fördel jag har av mitt namn Ă€r att jag Ă€ndĂ„ med viss trovĂ€rdighet kan hĂ€vda att det Ă€r nĂ„gon annan. Det finns inte bara en Viktor Andersson, vi Ă€r ju ett gĂ€ng, Ă€ven om vi trĂ€ffas vĂ€ldigt sĂ€llan, sĂ€ger han roat.

I "Hon" anvĂ€nder han skickligt autofiktionen för att ge berĂ€ttelsen dubbla bottnar. MĂ„nga av de yttre detaljerna om bokens "Viktor Andersson" stĂ€mmer helt och hĂ„llet överens med hans egen levnadshistoria. Han Ă€r ocksĂ„ född och uppvuxen i Östergötland, har studerat journalistik och Ă€r i nĂ€stan samma fas i livet som sin romanfigur.

– Jag tror att nĂ€r man sĂ€tter sig ner och börjar skriva sin första roman sĂ„ skriver man i jagform, för det Ă€r enkelt. Det kan alla, sĂ€ger han och fortsĂ€tter senare:

– Upprinnelsen till boken var att jag började kĂ€nna kĂ€nslan av ett slut. Inte bara slutet pĂ„ en relation som man skulle kunna tolka det, utan slutet pĂ„ en tid, en period i mitt liv, en situation och ett tillstĂ„nd. PĂ„ nĂ„got sĂ€tt ville jag rĂ€dda det jag kunde ta med mig frĂ„n den situationen.

Andra slukarÄlder

Man skulle kunna tro att Viktor Andersson har skrivit hela livet, men faktum Ă€r att det dröjde Ă€nda till gymnasieĂ„ldern innan han hittade tillbaka till barndomens lĂ€slust – och i förlĂ€ngningen till skrivandet.

– Plötsligt satt jag dĂ€r med en bok i min hand som inte var en ungdomsroman. Det blev som en andra slukarĂ„lder för mig. Det var dĂ„ jag började anvĂ€nda mitt bibliotekskort pĂ„ riktigt, jag lĂ€ste allt som Hjalmar Söderberg hade skrivit, allt av Willy Kyrklund och allt som Karin Boye skrivit, berĂ€ttar han.

2009 var han nominerad till lilla Augustpriset för sin novell "En dröm i slutet av november" och som 21-Äring fick han ta emot pris i tÀvlingen Unga berÀttare i Norrköping. Men det Àr "Hon. En relationsroman" som han betraktar som det första riktiga steget in i författarskapet.

– Jag förnekar allting som jag har skrivit före den hĂ€r romanen. Det Ă€r först nu som jag kĂ€nner att jag kan börja stĂ„ för det jag skriver. Det som har varit tidigare har bara varit skisser och övningar i skrivandet.

StandardfrÄgan "nÀr bestÀmde du dig för att bli författare?" ÄtergÀldas inte med nÄgot standardsvar.

– Jag kommer vĂ€l frĂ„n ett sĂ„dant sammanhang och en sĂ„dan bakgrund dĂ€r man inte kan sĂ€ga att man vill, ska eller tĂ€nker bli författare. DĂ„ fĂ„r man sĂ€ga nĂ„gonting annat i stĂ€llet: att man tĂ€nker bli journalist.

Vad Àr det för sammanhang du kommer ifrÄn?

– Ett dĂ€r man inte riktigt ser författarskapet som ett yrke. DĂ€r den enda bilden man har av författare Ă€r sĂ„dana man har sett sitta i morgonsoffan i tv. (TT)

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!