Dramatenbyggnaden ekar tomt: skÄdespelarna Àr hemskickade och bara ett fÄtal medarbetare Àr pÄ plats. Det var inte riktigt sÄ Mattias Andersson hade förestÀllt sig sin första tid som teaterns chef, berÀttar han frÄn sitt hem.
ââDet kĂ€nns absurt, jag började den första mars och hade stora planer för Dramaten. Jag hann jobba en vecka innan coronan drog igĂ„ng. Och sedan har det nĂ€stan bara varit en massa akuta beslut kopplat till det, sĂ€ger han.
Flera av vÄrens premiÀrer har stÀllts in. NÀr de ska kunna visas beror pÄ hur lÀnge mötesförbudet för fler Àn 50 personer gÀller.
ââDen stora utmaningen Ă€r att man mĂ„ste ha en massa alternativa scenarier och parallella planer beroende pĂ„ nĂ€r det Ă€r möjligt att vi kan öppna igen. I bĂ€sta fall kan vi göra det i höst och dĂ„ blir det med en fantastiskt bra repertoar.
Nya arbetssÀtt
Under tiden försöker Dramaten hitta andra sÀtt att nÄ ut och att bidra. Nu ska teaterns skrÀdderi precis som Kulturhuset Stadsteaterns kostymavdelning tillverka skyddsmaterial till vÄrden.
Mattias Andersson planerar ocksÄ för nÄgon typ av uppsökande verksamhet dÀr skÄdespelare spelar scener utanför platser dÀr mÀnniskor sitter isolerade.
ââOm inte Dramatens publik kan komma till oss kanske vi kan komma ut. Vi hĂ„ller pĂ„ att utveckla ett sĂ„dant projekt nu.
Man samlar dessutom in lÀgesbeskrivningar frÄn livet med corona frÄn lÀnsteatrar i hela landet, och teatrar i Europa. Röster frÄn mÀnniskor i samhÀllsviktiga positioner, som sjuksköterskor och stÀdare, ska presenteras av skÄdespelare i inspelningar pÄ nÀtet. Projektet pÄminner om den dokumentÀra teater som Mattias Andersson Àr kÀnd för.
Det finns ocksÄ inspelade teaterförestÀllningar som visas digitalt. Mattias Andersson Àr glad över de digitala alternativen men kallar dem samtidigt för "bleka kopior".
ââTeaterns kĂ€rnverksamhet och allt jag gillar med teater Ă€r att mĂ€nniskor möts kollektivt och upplever nĂ„got tillsammans live, det Ă€r teaterns fundament.
ââMen vi har haft otroligt mycket digitala visningar, nu totalt 85 000 sedan lanseringen 25 mars, sĂ„ det visar vĂ€l att folk i isolering törstar efter kultur.
Uppgradera kulturen
Mattias Andersson ser en enorm vilja att nĂ„ ut till publiken bland vĂ€rldens teatrar â och han upplever att mĂ€nniskor som sitter isolerade ocksĂ„ tydligt söker sig till litteratur, musik, film och digital teater.
ââOm kulturen Ă€r vad mĂ€nniskan vĂ€nder sig till i en kris kanske man ska uppgradera dess roll och verkligen kompensera för de enorma förluster kultursektorn gör nu, sĂ€ger han och understryker att behovet av att mötas för att uppleva saker tillsammans kommer att vara Ă€nnu större efter krisen:
ââFolk kommer att vara sĂ„ extremt trötta pĂ„ att kommunicera via skĂ€rmar.
Mötet Ă€r centralt Ă€ven nĂ€r Mattias Andersson försöker locka nya grupper. PĂ„ Backa teater dĂ€r han tidigare var konstnĂ€rlig ledare representerade publiken ett socioekonomiskt tvĂ€rsnitt av Göteborg. PĂ„ Dramaten Ă€r det dĂ€remot inte sjĂ€lvklart â han vet att mĂ„nga inte kĂ€nner sig hemma dĂ€r. Och att nĂ„ dem Ă€r just nu svĂ„rt.
ââDet handlar om att söka upp mĂ€nniskor, mötas och bygga förtroenden. Men det ska vi fortsĂ€tta med sĂ„ snart det gĂ„r.
Behöver stöd
För Dramatens nÀrmsta framtid Àr det helt avgörande att fÄ besked om kompensation för uteblivna biljettintÀkter frÄn regeringen.
ââMen vi har inte fĂ„tt nĂ„gra besked om hur mycket kompensation vi kommer fĂ„, sĂ€ger Mattias Andersson.
Samtidigt konstaterar han att det ser "otroligt mörkt ut" för andra teaterhus i Europa.
ââMĂ„nga har en större grad av sjĂ€lvfinansiering, dĂ€r man kanske mĂ„ste lĂ€gga ned helt. DĂ„ Ă€r man glad över vĂ„r statliga svenska kulturpolitik som satsar pengar i större utstrĂ€ckning Ă€n i mĂ„nga andra lĂ€nder.