DoD 40 år
Drakar och demoner var först och störst. En värld av äventyr fick liv i barnrum, kring köksbord med tända ljus eller sittande i ring på heltäckningsmatta i källaren till någon mexitegelkåk i folkhemmet. Med pauser för o’boy och rostmackor.
En låda "Drakar och demoner" öppnas på egen risk. Tjock nostalgidimma kan välla upp och orsaka kraftiga förskjutningar i tidsuppfattning och begreppsvärld hos i övrigt fullt fungerande vuxna.
Skaparna blev kändisar i rollspelskretsar, som på 1980-talet omfattade hundratusentals svenskar.
Ur skaran av unga spelkonstruktörer – en lös röra av metalnördar, Tolkientokar och allmänt spelfrälsta – stack ett namn ut. Han var i 30-årsåldern, äldre än de flesta andra i gänget på pionjärförlaget Äventyrsspel. För honom var rollspelen bara en bisyssla mellan två jobb.
– Entusiasmen var otrolig på alla fronter. Men vi umgicks inte mycket. Jag var frilansare, äldre och hade familj, säger Erik Granström.
Under uppväxten hade han testat den typ av avancerade strategispel som föregick rollspelen. Tills någon i gänget köpte "Dungeons & dragons" i USA. Det var slutet av 1970-talet och rollspel var fortfarande något helt okänt i Sverige.
– Jag kommer så väl ihåg första gången vi spelade. 'Men, kan vi göra vad vi vill?', frågade jag.
"Drakar och demoner" föddes år 1982, minst sagt inspirerat av det amerikanska spelet.
Ett par år senare testade Erik att skicka in äventyr till Äventyrsspel, sådana som han provat tidigare.
– Dungeons & dragons var mer tekniskt avancerat, gjort för "regelfolk". Jag gillade att "Drakar och demoner" var mer avskalat, det passade mig. Jag hade redan konstruerat en egen värld som jag skickade in.
Erik Granström hade sedan tidigare gett ut en övernaturlig roman, "Smolles varuhus" från 1979. Han var fascinerad av fantastik, särskilt science fiction, och hade med sig en känsla för historieberättande.
Åt "Drakar och demoner" skapade han "Svavelvinter" från 1986 och en rad uppföljare. Välskrivna, nästan poetiska äventyr med ett allt djupare världsbygge. Många ser "Svavelvinter" och den tillhörande "Konfluxensviten" som milstolpar i svenskt rollspel, på en nivå som sällan uppnåtts varken förr eller senare.
– När jag kom till sista delen av sviten hade jag jobb och barn och antydde i en tidningsintervju att jag kanske inte skulle hinna skriva klart. Då fick jag namnlistor med hundratals namn som krävde att jag skulle avsluta den. I dag är jag jätteglad att den blev klar sedan, säger Erik Granström och skrattar.
Ihop med Anders Blixt kom han även att definiera geografi och historia för hela "Ereb Altor", den komplexa värld där "Drakar och demoner" utspelar sig. Här finns drakar och demoner förstås, liksom vikingar, riddare, barbarer, ett ankfolk (!) och senare även ett luddigt fjärran östern med såväl samurajer som ninjor. Allt coolt en 80-talsunge kunde tänka sig.
– Ninjor och klassiska riddare kom in lite senare, jag var mer inne på klassisk fantasy. Jag vill helst inte ha något som är för "färdigt", ninjor och annat blir ofta klyschigt när vi västerlänningar ger oss på det. Jag vill hellre hitta på nya grejer, som aldrig funnits.
Efter ett yrkesliv inom bland annat marknadsföring ägnar han sig nu främst åt skrivande och delar sin tid mellan Gävle, nära barn och barnbarn, och samboliv med fästmön på Åland.
På 2000-talet har han skrivit en serie romaner, som spinner vidare på "konfluxen". Nu skriver han även manus till ett datorspel ihop med utvecklaren Fatshark, ett projekt som är hemligt, och har skrivit låttexter till en metalskiva med gruppen "Svavelvinter", där frontfiguren Christian Älvestam är ett stort fan av "Drakar och demoner".
Samtidigt fortsätter det egna världsbyggandet. Erik Granström skapade fantasyvärlden till "Svärdets sång" av Fria ligan, det branschledande förlag som nu ger ut "Drakar och demoner".
I dagsläget för Erik Granström och Fria Ligan nya samtal. Med stor sannolikhet kommer han att skriva material åt nya "Drakar och demoner".
– Att det här spelet skulle följa mig genom hela livet hade jag aldrig kunnat ana. Det mest fantastiska för mig är att jag än i dag träffar gamla "Drakar och demoner"-spelare överallt. De kan vara artister, politiker, rörmokare, läkare eller vad som helst. Något jag gjorde under några månader blev mitt liv, på något sätt. Det borde vara inspirerande. Du har aldrig en aning om vad som kommer hända med ditt liv.