D&D väckte moralpanik och erövrade världen

Sedan 1970-talet har det populära och omdiskuterade rollspelet Dungeons & Dragons gjort ett segertåg över världen och har nu blivit en påkostad Hollywoodfilm.
Genom åren har det blivit starkt ifrågasatt och beskyllts för att driva ungdomar till djävulsdyrkan, vansinne, mord och självmord.

Chloe Coleman, Michelle Rodriguez,  Chris Pine, Justice Smith and Sophia Lillis spelar i den nya filmen "Dungeons & Dragons: Honor Among Thieves."

Chloe Coleman, Michelle Rodriguez, Chris Pine, Justice Smith and Sophia Lillis spelar i den nya filmen "Dungeons & Dragons: Honor Among Thieves."

Foto: Paramount Pictures/AP

Spel2023-03-29 09:00

Så sent som i början av 1990-talet kunde man i Kamratposten läsa reportage om hur rollspelen utgjorde en fara för ungdomar, denna ”verklighetsflykt” förledde en in i ett nattsvart psykiskt tillstånd, en mörk labyrint omöjlig att ta sig ur. Då hade spelet Dungeons & Dragons (D&D), och dess svenska efterföljare som Drakar och Demoner och Kult, beskyllts, av framför allt konservativa kristna, för att förleda unga in i andligt fördärv och djävulsdyrkan. Dessutom fanns det historier om att spelet drivit människor till självmord och till och med mord! 

I de anklagelserna låg ingen sanning och med åren har psykologisk forskning snarare pekat på de personlighetsutvecklande aspekterna av rollspelande. Likt skådespeleri eller annan rollek stärker det tvärtom kreativt tänkande, lösningsorientering och samarbetsförmåga. 

undefined
1. En uppsättning av spelet Dungeons & Dragons. 2. En spelledares anteckningsbok.

Amerikanerna Gary Gygax och Dave Arneson skapade D&D 1974, spelet som grundlade arketyperna och principerna för alla moderna roll- och datorspel. De hade spelat klassiska krigs- och strategispel som gick ut på att flytta runt arméer och militära enheter för att vinna slag och strider. Nu ville de i stället skapa ett spel kring enskilda karaktärer och deras utveckling och inspirerade av tidens intresse för J. R. R. Tolkiens böcker om ”Härskarringen” (1954–1955) lät de spelet utspela sig i en fantasivärld.

D&D leds av en spelledare vars uppgift är att skapa ett äventyr (eller låna något befintligt) och leda spelarna genom det. Karaktärerna är personliga och skapas genom att välja vilken sorts ”ras” (människa, dvärg, alv, halving (hobbit) et cetera) och “yrke” (bard, jägare, präst, krigare, munk, riddare, trollkarl och så vidare) man vill vara och sedan kasta tärning om vilka egenskaper ens karaktär besitter och kan utveckla genom spelet. Man växer genom så kallade erfarenhetspoäng när man klarar olika uppdrag eller övervinner utmaningar och hinder. I regel bygger äventyren på att besegra olika odjur och mytologiska väsen, och vi känner igen orcher, troll och enter (levande träd) från Tolkiens böcker.

undefined
Så här kan en spelomgång av Dungeons & Dragons se ut.

En annan viktig inspiration är Vances novellsamling ”Den döende jorden” (1950), som utspelar sig i en världs sista dagar. Månen har försvunnit och solen är på väg att brinna ut. Jorden är kall och vindstilla. Civilisationerna har rasat samman och i ruinerna efter dem gror religiösa fanatism och uppgiven ödestro. Magin är den dominerande kraften och den används genom minnet, att komma ihåg matematiska formler och vetenskapliga tekniker från ett alltmer grumligt och avlägset förflutet. 

Den danskättade amerikanen Andersons egendomliga roman ”Three Hearts and Three Lions” (1961) är också en influens. Den handlar om den danske motståndsmannen Holger som blir dödad av tyska ockupanter under andra världskriget. Han vaknar upp i ett forntida Danmark befolkat av dvärgar, troll, ädla riddare, varulvar och trollkarlar, där det kristna tysk-romerska riket försöker hålla stånd mot de hedniska kaoskrafterna från norr. 

undefined
En strid utkämpas i Dungeons & Dragons.

Anderson byggde sin berättelse på nordisk och germansk mytologi, Arthurlegenden och den karolingiska historien. Han utforskar framför allt magins roll i den medeltida verklighetsuppfattningen. På ett humoristiskt vis försöker ingenjören Holger med den moderna vetenskapen och Russells logik få grepp om en förtrollad värld, men det slutat med att han själv blir upptagen i katolska kyrkans gemenskap. Precis som den djupt troende katoliken Tolkiens ”Härskarringen” kan Andersons roman läsas som en kristen saga. Det är därför ironiskt att just D&D anklagats för att vara satanistiskt. 

Spelet har blivit överväldigande populärt. Redan i början av 80-talet fanns det tre miljoner spelare i USA. I dag bedöms de vara 15 miljoner och spelmaterial har sålts för miljardtals kronor. 

D&D har blivit ett begrepp, ett fenomen som ständigt omnämns i amerikansk ungdomskultur, som i tv-serien ”Stranger Things” (2016-), vilken också tillägnats en egen utgåva av spelet. Det har inspirerat till tecknade serier, romaner, datorspel och i början av 2000-talet spelades en trilogi in med tre tv-filmer som utspelar sig i dess värld. Nu visas "Dungeons & Dragons: Honor Among Thieves” på bio, den första riktiga långfilmen baserad på spelet. 

Svenska rollspel

Drakar och Demoner utgavs första gången 1982 och är med sina över hundratusen sålda exemplar det mest populära rollspelet i Sverige och utspelar sig precis som den amerikanska förlagan Dungeons & Dragons i en fantasivärld inspierad av Tolkiens böcker och nordisk mytologi. 

Kult är en skräckspel som gavs ut första gången 1991 och är influerat av religiös mystik som gnosticism och kabbala samt mesopotamisk mytologi. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!