"Tales of arise" Àr den senaste delen i en pÄ papperet lÄng saga. Ursprungligen var planen att spelet skulle lanseras lagom till seriens 25-Ärsjubileum förra Äret. Men en global pandemi med alla dess följdeffekter gjorde att lanseringen sköts upp till den hÀr hösten. Nu, nÀr rollspelet Àr klart, kan Tomizawa blicka tillbaka pÄ en speciell tid:
ââJag Ă€r mest stolt över att vi har lyckats vidareutveckla nĂ„got som redan existerat i 25 Ă„r. Men det var svĂ„rt. Vi har stĂ„tt inför vĂ€ldigt mĂ„nga val â vad kan vi utveckla, vad kan vi förbĂ€ttra â vi var tidigt tvungna att bestĂ€mma en riktning och ha tillförsikt inför det vi gjorde, sĂ€ger han.
"Tales of arise" Àr, likt föregÄngarna i serien, en fÀrgsprakande rollspelsvÀrld med för genren klassiska inslag av episka strider mellan ont och gott. Men enligt Tomizawa Àr det inte i huvudsak den handling som mÄlas med breda penseldrag som Àr det viktigaste.
Konfliktfylld verklighet
ââAtt spelet Ă€r en resa för gruppen, de sex karaktĂ€rerna du har med dig, Ă€r egentligen viktigare Ă€n sjĂ€lva storyn. Det Ă€r mer prioriterat Ă€n handlingen, sĂ€ger han och tillĂ€gger snabbt:
ââMed det sagt, vi har ett större handlingsfokus i "Tales of arise" Ă€n tidigare delar.
BerÀttelsen Àr förpassad till den i stort sett medeltida vÀrlden Dahna och den futuristiska Rena. Renas förkrossande militÀra dominans över Dahna tar sig olika uttryck, inte sÀllan pÄ ett för den japanska rollspelsvÀrlden relativt vuxet sÀtt.
ââ"Tales"-serien har alltid innehĂ„llit mörka delar. Redan 1995, i "Tales of phantasia" fanns det en del dĂ€r en by brĂ€ndes ned. Men nu med mer realistisk grafik Ă€r det kanske mer uppenbart för alla att spelet innehĂ„ller "vuxna delar", sĂ€ger Tomizawa.
FramgÄngsrik historia
Hittills har "Tales"-serien rönt störst framgÄngar pÄ hemmaplan, serien har sÄlt i knappt 24 miljoner exemplar sedan 1995, och balansgÄngen mellan att fortsÀtta att vara stora i Japan samt att vinna marknadsandelar i USA och Europa Àr nÄgot Tomizawa brottats med.
ââDet hĂ€r Ă€r första gĂ„ngen vi kör en samtida release över hela vĂ€rlden. Vi har elva olika textsprĂ„k och tvĂ„ talade i spelet. SĂ„ jag hoppas sĂ„klart att nya spelare kommer att gilla det.
FrÀmsta konkurrenterna "Final fantasy" och "Dragon quest" Àr för nÀrvarande inne pÄ 15:e respektive 11:e titeln i serien. "Tales of arise" Àr, lite beroende pÄ hur man rÀknar, 17:e delen i serien. Tomizawa pÄstÄr sig inte ha framgÄngsreceptet klart, men sÀger:
ââEn del av det som lockar mig som utvecklare med "Tales" Ă€r att varje del Ă€r ny. Det hĂ€r Ă€r första gĂ„ngen för mig som producent för serien, sĂ„ jag hoppas att spelarna ska kĂ€nna relationen mellan karaktĂ€rerna, att de kommer att kĂ€nna för dem.