Konst
Anna och Torsten Molander
Mänskligt möte. Brons 2020
Kvarteret Eddan
-Hej! Vill du slå dig ner hos mej. Så inbjudande tycks gorillan tänka. Den offentliga skulpturen på bänken är generös till form och uttryck.
In på gården mellan huskropparna har konstnärsparet Anna och Torsten Molander placerat sin skulptur. Det finns gott om plats. Även den långa bänken är i brons, ett exklusivt och dyrbart material i dag. Gorillans ansikte har ett vänligt uttryck, ett dröjande leende med blicken mot förbipasserande.
Den högra armen är utsträckt, nästan omfamnande och vilande på bänkens överkant. Fötterna dinglar i luften som på ett litet barn. Det bidrar också till ett snällt och oförargligt uttryck. Ändå blir man lite överraskad första gången man råkar se skulpturen. Hela idén är så fyndig. En gorilla på en parkbänk mitt i stan! En gorilla till folket. Enkelt och slagkraftigt.
En liten skylt upplyser om fakta samt att idékreatör har varit Lars Luttropp. Han är förmodligen en bekant till familjen Molander. Luttropp gjorde sig känd som kommunalråd i Västerås i början av 90-talet.
Men val av motiv är ingen tillfällighet. Torsten Molander (född 1954) har i 15 års tid ägnat sig åt att studera och teckna av gorillor i Kolmårdens djurpark. Och Anna Molander (född 1957) har likaså specialiserat sig på gestaltningar av djur i sina offentliga arbeten. Båda har gått på Valands konsthögskola och är numera bosatta i Glanshammar utför Örebro.
Evolutionen har skapat djur och människor. Släktskapet finns där och intresserar konstnärsparet. ”Vad som tycks vara skillnad mellan ’dom och oss’ krymper ner till små marginaler, desto mer studerar jag gorillorna”, skriver Torsten Molander.
Stångåstaden är fastighetsägare till kvarterets nybyggnationer. Bolaget bjöd in paret Molander att skissa och utföra den offentliga gestaltningen vi nu kan se. Det blev tvivelsutan ett lyckat resultat. Originellt och gediget arbete i ett beprövat material. Offentlig konst är skapad för alla. Gratis att se och uppleva precis som arkitekturen som inramar konstverket. Det är Tengboms arkitektkontor som ritat samtliga byggnader i kvarteret Eddan – det som vi i stan länge kallat Gamla, gamla busstorget.
Arkitektkontorets grundare, Ivar Tengbom, formulerade sin grundsyn med orden: “En modern arkitekt, i stället för att fördjupa sig i gångna tider, borde stå bredbent, där de sociala luftdragen går starkast fram.”