Rå action i lagom doser

"Prototype 2" kommer inte att vinna några priser för sitt stora berättande. Och det är okej. I bland är man sugen på "Die Hard". I bland är man sugen på "Smultronstället". Så är det.

Foto:

SPEL2012-05-04 11:14
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Sergant James Heller kommer hem från mellanöstern och upptäcker att han fru och barn är döda i ett virusutbrott. Antihjälten från första spelet, ALex Mercer, verkar vara den skyldiga. Snabbspola fram och Heller har fått lite övernaturliga krafter, samt är rejält sur för att hans familj är döda. Det är ungefär så mycket man behöver veta.

Jag ska erkänna att jag inte tagit del av ettan. Så vitt jag kan förstå så är det inte direkt nödvändigt heller för att få ut det mesta av tvåan. "Prototype 2" är en öppen lekplats där destruktionen regerar och spelet står, i mitt tycke på egna ben.

Med dina krafter kan du forma dina händer till ett gäng olika vapen eller förvandla dig till dina fiender och smyga runt obemärkt.

Det blir en skön mix och det går att vara rätt så uppfinningsrik när väl kommer till att nyttja dina krafter på bästa sätt. Heller lallar runt i New York, teamar upp med mer eller mindre skumma karaktärer, kastar prylar omkring sig samtidigt som huvuden flyger. Det är non stop-action på hög nivå.

För mig funkar det bäst i små doser och jag vet inte om det är värt att plocka upp en andra gången när väl resan är slut. Men det är så klart efter tycke och smak.

Tyvärr finns det ett par saker som drar ner betyget. Spelet är faktiskt en smula för lätt. Kanske är det så att Heller är lite för mäktig? Faran känns aldrig som om den ligger på lur. "Prototype 2" håller dig i handen, slänger på uppgraderingarna allt eftersom de kommer i stil med "du kan välja, men det här är ändå den bästa konfigurationen".

Men... så länge det är kul, vilket "Prototype 2" också i långa stunder är, funkar det. I sin kärna vill det leverera rå action och det gör det. Gott så.