Mojangs nya spel är här

CCC Scrolls

Foto:

spel2014-12-19 06:00
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Utvecklare: Mojang

Plattform: PC, Ipad, Android

Åldersgräns: 12 år

Efter två år av testande är “Minecraft”-utvecklaren Mojangs nästa spel färdigt. Tyvärr bjuder det på lite väl många brister.

“Scrolls” är på många sätt ett märkligt spel. Dels med tanke på att det som först verkar vara ett typiskt samlingskortspel istället kombineras med ett traditionellt brädspel och dels eftersom det här är Mojangs blott andra spel efter “Minecraft”, ett av de största spelfenomenen de senaste åren.

Man bör dock vara försiktig med att jämföra de två titlarna. Markus “Notch” Persson har förvisso varit med och utvecklat även "Scrolls", men det är en helt annan typ av spel än “Minecraft” och när “Scrolls” nu släpps officiellt, efter två år i betastadiet, är “Notch” borta och Mojang i Microsofts ägo.

Sett till speldesignen har “Scrolls” mer av samma påhittiga Mojangkaraktär och är inte någon cynisk stortitel, även om det är väldigt påkostat vad gäller presentationen. Det gäller främst att spela online och bygga upp kortleken genom att besegra andra spelare. Mojang har inte heller fallit för frestelsen att bygga för mycket av spelet kring mikrobetalningarna för nya kort och på så sätt låta den som betalar vinna. Istället finns en balanserad ekonomi som gör att “Scrolls” blir rättvist för alla typer av spelare.

Det är bara synd att det inte går att komma undan att tiden ändå sprungit ifrån “Scrolls” under de två år som passerat sedan betaversionen lanserades. För även om Mojang onekligen var snabba på bollen i den här genren är Blizzards “Hearthstone”, som släpptes tidigare i år, ett snabbare och bättre kortspel för nybörjaren. “Scrolls” kan inte heller konkurrera vad gäller strategiskt djup, något som gör att det både faller mellan stolarna samtidigt som det står på egna ben med sin egenartade blandning av kort- och brädspel.

Även om “Scrolls” förmodligen inte kommer att leva lika länge som “Minecraft” får vi hoppas att detta likväl är designfilosofin som Mojang fortsätter göra spel efter. För är det något utvecklaren visar här är det att man fortfarande vill gå sin egen väg och göra saker på nya sätt.