Pop
Warner Music
Fem års låtsnickrande, sex producenter med världsrenommé och tre arbetsuniformer som signalerar att det är dags att gå till jobbet. Peter Morén, Björn Yttling och John Eriksson har förberett sitt sjunde albumsläpp ytterst noggrant.
Ambitionen har varit att varje spår på "Breakin' point" ska hålla som ett singelsläpp, med Abba som musikalisk förebild. Om de lyckats? Både ja och nej.
"Ja" för produktionen, för kvaliteten på låtarna och ett stort "ja" för den lust och energi som Peter Bjorn and John förmedlar igenom hela det lätt discodoftande albumet. Det "nej", eller snarare "nja", som dyker upp i skallen handlar mest om att tolv singelspår lätt tar ut varandra, särskilt om variationen musikaliskt inte är så stor.
Kanske är det därför referenserna till visselhitten "Young folks" på titelspåret "Breakin' point" är så befriande. De bryter av precis lagom mycket för att skapa något slags friktion i producentperfektionen. (TT)