Singer/songwriter
Gravitation/Dead Oceans
Med ”Dark bird is home” känns det som att Kristian Matsson börjat vandra på en väg utan återvändo. Världens längsta dalmas omger sig för första gången med en fullskalig orkestrering i form av stråkar, blås och körer, men det som verkligen skiljer sig från hans föregående alster är anslaget och tonen.
The Tallest Man on Earth har nämligen gått och blivit en mogen artist, som gör mogen musik för mogna människor.
Borta är den denimklädda och bitvis skitiga ”kufig liten gubbe på landet”-americanan som en gång i tiden satte Matsson på kartan. Här har den i stället ersatts av en oerhört välpolerad produktion som möjligtvis avskräcker puristerna. På spår som ”Singers” och ”Beginners”, som är de som mest påminner om den tidigare katalogen, ids Matsson inte ens sjunga med sitt karaktäristiska rasp på rösten.
Men att avfärda det nya soundet är att missa poängen. Förändring är oundviklig, och när den låter så här lyxigt är det bara att tacka och ta emot.(TT)
Tallest Man On Earth spelar i Linköping 8 oktober.