Kehlani debuterar med uppfriskande ljus r&b

Betyg: 4. Kehlani: Sweetsexysavage

På egen hand. Kehlani deltog i talangtävlingen "America’s got talent" med gruppen Poplyfe 2011. De slutade fyra. Nu solodebuterar hon med fina r&b-albumet “sweetsexysavage”.

På egen hand. Kehlani deltog i talangtävlingen "America’s got talent" med gruppen Poplyfe 2011. De slutade fyra. Nu solodebuterar hon med fina r&b-albumet “sweetsexysavage”.

Foto: Amy Harris

Skivrecension2017-01-26 16:30
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

R&B

Atlantic/Warner

Det finns teorier om att det är tack vare Barack Obamas presidentskap som hiphopen blivit mindre macho och mer känslosam och konstnärligt experimentell. När en del av kampen för medborgerliga rättigheter är vunnen, åtminstone på ett symbolisk plan, har hiphopen börjat blicka inåt istället. Gränsen mellan hiphop och r&b har också blivit suddigare. Frank Ocean och Drake är två artister som erövrat sin publik med en sorgsen, grubblande genremix.

Samtidigt har r&b blivit en fast ingrediens i hitlistepop. Få genrer är över huvud taget renläriga idag, men just r&b har blivit något av en krydda som blandas in i det mesta.

Kanske är det med bakgrund i detta som musikmagnaten och 90-talets superproducent Diddy, tackat Kehlani för att ha "räddat r&b". Här kommer en ny, ung sångerska och låtskrivare som plockar upp tråden efter den tidigare generationens r&b-stjärnor: Brandy, Monica och TLC. Som inte krånglar med arty produktioner och introverta självanalyser.

Kehlani är bara 21 men har pekats ut som kommande superstjärna i ett par år, av de som följt hennes mixtaper. Demonproducenten Rick Rubin lär ha sagt att hon ska förändra världen.

Om det blir med debutalbumet "Sweetsexysavage" är svårt att sia. Det här är förvisso strålande r&b som förlitar sig på sin egen kraft, utan att popflirta onödigt mycket eller desperat blicka mot hitlistorna. Riktigt så renlärig som Diddy antydde, är den väl inte och det är inte Kehlanis syfte heller. Titeln vill fånga tre olika element på albumet – det söta, det sexiga och det vilda – och den talade inledningen pekar också på rätten att få vara flerdimensionell och motsägelsefull.

Men frågan är hur stort genombrott en artist kan få utan stora hits? Och hur flerdimensionell en kan tillåta sig att vara när samtidens poppublik kräver tydliga varumärkesprofiler för att ge artister en chans?

I jämförelse med annan samtida r&b känns Kehlanis debut uppfriskande ljus och optimistisk. Texterna verkar kretsa kring kärlek och relationer och det beror inte på att hon haft en enkel uppväxt och saknar material till ångestriden lyrik – båda föräldrarna var drogmissbrukare och Kehlani växte upp hos sin moster. Hon fokuserar helt enkelt på annat.

Mellan låtarna ligger talade inslag, ett intellektualiserande och konceptuellt grepp som är poppis just nu. Men musiken talar mer med hjärtat än intellektet. Rösten är varm och uppriktig med självklar pondus och en aning rasp. Tatueringen av Lauryn Hill på hennes arm visar var inspirationen kommer ifrån.

Själv sveps jag med. Vill åka bil med nedvevade rutor och solen i ögonen. För en stund glömma det isande världsläget och låta värmen ta plats en stund.

Bäst just nu

Aimee Mann: "Goose snow cone" (singel). Första smakprovet från Aimee Manns kommande album "Mental illness" är en sorgset vacker akustisk ballad som lovar gott.

Maggie Rogers: "On + off" (singel). Rogers blev känd när en video där Pharrell Williams imponerades av hennes låt "Alaska" blev viral. Den här låten befäster hennes talang.

Jennie Abrahamsson: "Reverseries" (album). Drömskt, atmosfäriskt balladalbum med viss 80-talskänsla. Perfekt för inåtvänd verklighetsflykt.