Pop
Pias/Border Music
Det börjar så bra att man kan inbilla sig att Editors är tillbaka med full kraft igen, efter ett par svajiga album och gitarristen Chris Urbanowicz avhopp. Förstasingeln ”No harm” är en suggestiv Radiohead-influerad ballad, där sångaren Tom Smith skickligt pendlar mellan sitt vanliga mörka register och en snygg falsett.
Editors femte skiva är den första egenproducerade och den första där bandet har plockat in en gästartist, Slowdives sångerska Rachel Goswell. Samarbetet funkar fint, men helhetsintrycket av skivan är splittrat – det är som om gruppen tappat lite av sin identitet i jakten på den. Gitarrerna har fått ge vika för mer syntar och ett lättviktigare electrosound, med rötter i 80-talet.
Ibland låter det utmärkt, som i just ”No harm” och duetten ”The law”. Andra gånger, som när Smith imiterar Jimmy Somerville i Bronski Beat, längtar man extremt mycket tillbaka till 2007 då hårdare och rockigare ”An end has a start” gick i en evighetsloop i hörlurarna. (TT)