En enda lång hitkavalkad

CCCCC First Aid Kit: Stay Gold

Första hjälpen för trötta öron. Klara och Johanna Söderberg har gjort en dunderskiva.

Skivor2014-06-11 06:00

Folkpop

Columbia/Sony

En gemensam genpool verkar vara en förstklassig förutsättning för att skapa lysande musik. Se bara på de hyllade syskonen i The Knife (och undvik The Graaf Sisters för att inte rasera tesen). Stockholmska systerduon Johanna och Karin Söderberg är numera så samstämda att de låter som en enda vokalist med två samtidiga röstlägen. För fyra år sedan släppte de sitt debutalbum och sedan dess har de aldrig upphört att imponera på omvärlden.

Detta är tredje gången de kliver ut ur studion med ett album i händerna och andra gången som detsamma är skickligt producerad av Mike Mogis från Bright Eyes. Det låter som alltid och ändå något skarpare, något mer moget. Hundratals uppträdanden om året har gett resultat. Att skivan innehåller en enda lång hitkavalkad är dessutom grädde på det musikaliska moset! Där förra albumet stoltserade med "Emmylou" (och vilken låt!) kan uppföljaren briljera med "My silver lining" (10 av 5 möjliga!), gåshudsframkallande titelspåret "Stay gold" med dess mörka stråkarrangemang, "Cedar Lanes" klassiska countrygung ... Skulle jag nedteckna alla mina favoriter vore listan identisk med konvolutets innehållsförteckning.

Om du, helt rätt och riktigt, känner att du inte kan lyssna dig mätt på systrarna Söderberg finns även möjligheten att smörja kråset med Conor Oberst (sångaren i Bright Eyes) nya album, där deras stämmor körar i bakgrunden. Eller så får du stänga in dig på ditt rum med detta album som enda sällskap i ett par månader. Det kommer jag att göra. Vi ses på andra sidan.