Elektroniskt
Sub Pop
Kanadensaren Airick Woodhead släppte debutalbumet "Lesser evil" 2013, och det var en mer än lovligt stökig historia. Nya skivan är, till en början åtminstone, betydligt mer vilsam och behaglig elektronika. Det finns en tilltalande mjukhet i den massiva ljudväggen, "Funeral for lightning" och "Industry city" är båda bra exempel på det.
Att albumet är mixat av Damian Taylor, som även haft med The Prodigy och Björk att göra, borde inte göra någon förvånad – det framgår tydligt och ger en viss fingervisning om var skivan landar. Själv har Woodhead sagt att den handlar om rädsla, och det märks också i suggestiviteten och de hotfulla beatsen.
En överraskande skiva som besitter både luftighet och becksvart mörker. Och även om debuten innebar mycket mer att ta in, så sitter man efter "The air conditioned nightmare" och undrar vad som egentligen hände.
Säg så här: Man skulle inte vilja drömma Doldrums mardrömmar. (TT)