Night. Foto: Effie Trikili

Night. Foto: Effie Trikili

Rockfestival2015-03-29 15:25

Night, Nocturnalia, Bullet, Spiders, Märvel, Heavy Tiger m fl

Doom/The Crypt, Linköping

27–28 mars

På långfredagen 2012 debuterade ett lokalt band som kallade sig Nocturnal. De lät lovande, men det är först i år efter namnbytet till Nocturnalia som de verkligen kommit till sin rätt. Arrangörerna av den spelningen, Gaphals, har gjort en än mer imponerande resa. Och i helgen var det dags att fira deras femårsjubileum med en tvådagarsfestival på The Crypt och Doom. Hela 21 band hanns med, och Nocturnalia var en av huvudattraktionerna.

Festivalens största namn var Bullet. De visade dock att de sitter djupt fast i sina sedan länge uppkörda spår. Att Bullet, och kanske framförallt sångaren Hell Hofer sedan verkar väl trötta gör inte saken bättre. De orkar knappt bära upp det annars fullständigt självgående avslutningsnumret "Bite the bullet".

Nocturnalia är då enormt mycket mer intressanta. Eftersom spelningen samtidigt är releasefest för deras skiva "Above Below Within", som släpptes på Gaphals för någon vecka sen, blir det huvudsakligen material därifrån. De går ut stenhårt med ”Within his lies", och därefter är det bara att njuta av hur tunga och bra Nocturnalia är. De fick dessutom festivalens största publik, vilket de tackade för genom den bästa spelningen.

Gaphals har verkligen fått till en riktig kvalitetsstämpel med sina skivsläpp, och nysläppta ”Soldiers of time” med Night fick även den sin releasefest under festivalen. Night har från allra första början sett ut som ett band kapabelt att inta stora arenor, men nu börjar de också ha material att backa upp det visuella med. Allra bäst är de i det för dem totalt udda extranumret "Stars in the sky".

Spiders har Bullets roll som huvudnamn på lördagen. De har polerat sitt sound något på deras senaste skiva, men live är de fortfarande härligt skitiga. Under ”Only your skin” minner de till och med om Stooges. Tyvärr hade bandet en något tidig speltid och därmed en mindre publik, plus att avslutningen krockade med de lokala proggrockhjältarna Skogen Brinner som drog så mycket publik att the Crypt fylldes till bristningsgränsen.

Tittar vi steget under huvudattraktionerna blev festivalen än mer imponerande. Heavy Tiger var det roligaste inslaget med sin helt hejdlösa rock’n’roll. Siberian stod för det hårdaste, och de maskerade punkrockmästarna Märvel var sista bandet ut på den större scenen, och en mer värdig avslutare är svår att finna.

Övriga band som spelade på festivalen var Captain Jack’s Army, Lone Silver Lining, Kickin’ Laces, Sol3, Skraeckoedlan, Maim, Honeymoon Disese, Dront, The Great Discord, Hällas, MaidaVale och Vanhelgd. Knappt ett enda band missade att tacka Gaphals från scen, och det är precis vad hela Linköping borde göra – livescenen skulle vara enormt mycket tråkigare utan dem.