Proffsig rock – men kroken saknas

The Oath.

The Oath.

Foto: pressbild

Musik2014-03-19 06:00
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Hårdrock

CCC

The Oath

s/t

Rise Above Records

Tidigare Linköpingsbon Linnea Olsson bor numera i Berlin. Tillsammans med tyska sångerskan Johanna Sadonis skivdebuterar de nu som bandet The Oath. Det är lätt att referensletandet går överstyr när jag lyssnar. Här finns givetvis en grund i sjuttiotalet med Black Sabbath som utgångspunkt, men det blandas friskt med åttiotal som Mercyful Fate i öppningslåten ”All must die” och Motörhead-stök i ”Black Rainbow” och Troubles känsla för metalliska riff snarare än domedagstyngd.

Instrumenthanteringen på skivan fylls ut av basisten Simon Bouteloup från utmärkta tyska gruppen Kadavar och engelsmannen Andrew Prestidge från klassiska Angel Witch.

Resultatet är proffsigt, varierat och hårdrock ända ut i fingerspetsarna. Men hade jag varit skivbolagsboss hade jag slagit ut med armarna, sagt ”jag hör inga hits” och låtit en låtsnickarfantom tillverka en handfull krokade refränger. Det hade fått mig att fastna ordentligt.