Det är magiskt. Deras strid om en plats i musiken trappas upp man mot man för att formas till ett gemensamt, pulserande kollektiv.
Efter trions enorma kraftprov hämtar jag andan. Får ner pulsen med det smekande lugnet i albumets slutlåt "The childhood dream".
Dessa två väsensskilda låtar och temperament ramar känslomässigt in albumet "301".
Plundringen av döda artisters arkiv med inspelad, överbliven och ratad musik är ofta en styggelse med vinstsökeri som drivkraft. Så icke i detta fall.
Inspelningarna från 2007 i studio 301 i Sydney är av högsta klass. I Australien tog trion paus från en intensiv konsertrunda. Målet var att utforska nya riktningar, att utveckla musiken under två dygn av fritt sökande och skapande.
Nio timmars musik spelades in. Första resultatet blev albumet "Leucocyte" 2008 med musik som spände mellan frid och terror. Resten har sedan dess legat stilla och ohört orört i den sorgsna skuggan av Esbjörns Svenssons plötsliga död i juni 2008.
Vintern 2011 gick basisten Dan Berglund och batteristen Magnus Öström tillsammans med ljudteknikern Åke Linton till bandarkivet och valde ut sju låtar till "301".
Karaktären, spännvidden och stadgan känns igen från "Leucocyte". Här formas helheter med svänget från ett hetsigt rytmlaboratorium, ljuset i jublande pianoackord och basens dynamiskt pumpande gummifläsk.