E3 2004 - Nintendo DS (nyhet)

Den bärbara spelmarknaden är hetare än någonsin. Nintendo DS har dubbla skärmar, vilket skapar en mängd nya möjligheter.

Los Angeles 2004-05-132004-05-17 04:53
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Den bärbara spelmarknaden är hetare än någonsin. Nintendo DS har dubbla skärmar, vilket skapar en mängd nya möjligheter. Jag har provspelat några speldemon och ser fram emot att få testa den färdiga produkten.

Jag tror att många håller med mig när jag påstår att Nintendo har kommit med många innovativa spelprodukter genom åren. Med Nintendo DS ska ny mark brytas. När jag först fick höra talas om en bärbar spelmaskin med två skärmar blev jag ganska skeptisk. Det lät onödigt. Och, vem hinner titta på båda samtidigt? Efter att ha testat några demon ser jag dock maskinens potential. Här finns stora möjligheter till nyskapande spel.

Trots att Nintendo DS-kassetterna är mycket mindre än hos Game Boy Advance är den bakåtkompatibel. Nintendo har nämligen försettt den nya maskinen med två spelfack - ett för det nya formatet och ett för gamla Game Boy Advance-spel. Det senare uttaget kan även användas för att koppla in diverse tillbehör.

Dubbla skärmar och tryckkänslig skärm

Nintendo DS är vikbar och på vardera halvan finns en LCD-skärm. Den ena skärmen kan användas för själva spelandet medan den andra visar någon information som är relevant för dig som spelar. Låt mig ta tre exempel bland de demon som visades. I det ena exemplet spelade jag Super Mario 64x4 på den ena skärmen. På den andra skärmen fanns en karta. På så sätt slapp jag växla mellan spelläget och kartan.

I det andra exemplet visas nyttan av dubbla skärmar än mer tydligt. Där manövrerade jag en ubåt. Det krävdes en del pillrande på rattar och spakar för bland annat fart och dykvinkel. Hela manöverpanelen och ubåten skulle inte få plats på skärmen samtidigt på en Game Boy Advance. I Nintendo DS-demot visades ubåten på ena skärmen medan manöverpanelen visades på den andra.

Ett Pong-inspirerat spel får utgöra det tredje exemplet. Här användes de båda skärmarna till själva spelandet. På så sätt uppnåddes det dubbla skärmutrymmet. Det kändes dock inte optimalt att lägga ihop de båda skärmarna till en stor skärm. Detta då det finns ett mellanrum mellan skärmarna som drog ner spelkänslan en del.

En annan nyhet är att den ena skärmen är tryckkänslig, precis som på en PDA. Med en pennliknande grej pekar du på skärmen och med den kan du styra olika funktioner. Den tryckkänsliga skärmen kan helt eller delvis ersätta knappar och styrkors.

Trådlös

Att spela mot kompisar med Game Boy Advance innebär att du måste plocka fram en kabel vilket givetvis är bökigt. Liksom sina konkurrenter satsar Nintendo på trådlös kommunikation. Ni kan via ett trådlöst nätverk spela upp till sexton personer mot varandra. Då du kan koppla upp dig mot trådlösa nätverk finns faktiskt en teoretisk möjlighet att spela fler än så. Dessutom finns en funktion som automatiskt känner av om det finns någon med en Nintendo DS i närheten. Du kanske blir utmanad på bussen.

Nintendo DS kan även användas till att chatta via den inbyggda högtalaren som även möjliggör röstidentifikation. Nintendo DS känner av din röst och du kan på så sätt stänga ute obehöriga. Fast, vad händer då om man blir förkyld? Högtalaren ger även nya möjligheter i själva spelandet. Möjligtvis kommer du att kunna styra dina karaktärer genom att ge dom muntliga kommandon.

Flipp eller flopp?

Det är givetvis svårt att spå om framtiden. En viktig bit är spelen. Det finns dock en stor mängd företag som håller på eller som visat intresse för att utveckla spel till Nintendo DS. Det innebär att vi förhoppningsvis får ett bra utbud av spel. Vidare är Nintendo DS unik med sina två skärmar och tryckkänslig skärm. Det ger helt nya möjligheter. Nu är det upp till utvecklarnas fantasi om vi ska få nya, innovativa spelideer. Jag ser verkligen fram emot att testa den färdiga produkten. Javisst ja, jag har inte svarat på frågan - jag tror att Nintendo DS blir en försäljningsframgång under förutsättning att priset inte blir för högt.

Läs mer om