Guild Wars 2 bjuder på en levande värld

Kultur och Nöje2012-09-15 09:00
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Att ge ett onlinerollspel ett rättvist betyg är svårt. Spelen brukar byta karaktär ju längre tiden går samtidigt som det faktiskt också bygger på hur många som hänger i och fortsätter att spela. Titlar som "Lord of The Rings Online" var i mitt tycke ett kanonspel men avfolkades ganska så snabbt. Känslan jag får inför "Guild Wars 2" är en helt annan.

Utvecklarna ArenaNet gör någonting som idag känns ganska så vågat. De väljer nämligen att inte plocka ut någon månadsavgift för att spela. Köp spelet och det är bara att köra. Det betyder faktiskt inte att några som helst varningsklockor ringer. ArenaNet har inte sparat in på någonting. "Guild Wars 2" är faktiskt men den mest vackra och levande värld jag besökt i ett onlinerollspel.

Att skapa en karaktär känns ganska så standard. Fem olika raser, åtta olika yrken. Varje ras har sin egen personliga historia och du kan skapa totalt fem olika karaktärer. Men det är därefter, som de första stapplande stegen ut i landet Tyria, nästan känns överväldigande. Det finns så mycket att upptäcka och göra. Visst, det är klassisk fantasy-miljöer men ArenaNet har verkligen lagt manken till och deras art direction är stundtals förbryllande vacker. Djupa skogar möts upp av öppna hav. Höga berg som består av lavabubblande djupa grottor. Förfallen arkitektur blandad med högputsade marmorfort.

Och mitt i allt detta springer tusentals spelare runt. Till skillnad från, säg "World of Warcraft", är "Guild Wars 2" inte grind-baserat. Du behöver inte nöta timvis för att hitta bra och roliga rustningar. Och vad du bär med dig eller har på dig spelar oftast inte så stor roll. Istället är det HUR du använder dina färdigheter som avgör i striderna.

Alla kan delta i de utmaningar som ges, det är aldrig någon level-restriktion. Visst, du kanske åker på pisk för att du inte var tillräckligt stark, men du fick åtminstone försöka vara med och besegra det där stora monstret eller skydda den där byn. Och alla får belöningar beroende på hur pass delaktig man har varit i uppdraget. Därmed inte sagt att det inte finns någonting för hardcore-publiken. Uppdragen i senare delen av spelet är av det svårare slaget och kan vara ganska så komplexa.

Utvecklingskurvan på spelet känns välbalanserad, men som sagt, det kan ändra sig med tiden. Spelets start game är inte det samma som end game och Guild Wars 2 har många ansikten. Men det som "Guild Wars 2" gör rätt är att bjuda in alla till att vara med och försöka rädda landet Tyria, oavsett tidigare erfarenhet av online-rollspel.